20 Apr 2014

Wanita Golongan Materialistik

"siapa yang nak kalau kerja tak tentu"

ya. betul kata bonda. rata2 wanita yang telah saya lamar. semuanya mahukan lelaki yang berpendapatan tetap. atau erti kata lain. mempunyai pekerjaan tetap.

tidak dapat dinafikan. wanita bersifat materialistik. samaada terlalu obses terhadap kebendaan ataupun tidak. mereka tetap diklasifikasikan dalam golongan yang materialistik.

tidak kisah lah wanita dari mana asal usul keturunan mereka. ada diploma? ada ijazah? walau yang ambil bidang agama sekalipun. mereka tetap tidak boleh lari dari fitrah itu.

fitrah itu adalah anugerah Allah. kita kena faham kenapa wanita begitu. bukankah mereka golongan yang perlu dibela dan dilindung. siapa lagi yang perlu membela dan melindungi mereka kalau bukan lelaki.

bak kata lagu ni lah.

"tercipta engkau dari rusuk lelaki. bukan dari kaki untuk dialasi. bukan dari kepala untuk dijunjung. tapi dekat dibahu untuk dilindung. dekat jua di hati untuk dikasihi. engkaulah wanita hiasan duniawi."

biasa kita dengar.

"ya lah. laki kerja entah apa. nak bagi mereka makan apa? makan pasir?"

saya faham. saya mengerti. malah pasir pun sekarang dah naik harga.

mungkin ada sebilangan kecil yang tidak kisah. asalkan ada makanan yang boleh diratah. ya. itulah kuasa cinta.

"baju ronyok tak apa. asal pakai selesa."

samaada makan gaji. ataupun menggaji diri sendiri[bekerja sendiri]. asalkan ia berterusan kerja bagi membanting tulang empat kerat. bagi saya. itulah pekerjaan tetap mereka.

kenalan saya. niaga steamboat kecil2lan naik lori. isteri ada. rumah ada. kereta ada. rxz pun ada. arai pun ada. apa lagi mahu?

wanita mana mahu laki yang pemalas?

untung kau ali baba. malas2 kerja pun ada orang sayang. tahu2 jadi jutawan. :)

yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t. yang buruk itu datangnya dari kelemahan diri saya.

namun. HAKIKATnya baik dan buruk itu dari Dia Belaka.

-inspirasi cimie pendo-
pencinta yang mencinta
part time writer

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.