31 Dec 2013

Gila Babi

rainforest
bismillahilazim.

dingin sekali pagi ini. sambil2 mengintai pelangi. indah khabar dari rupa. rupanya ilusi permainan mata.

sangat letih. malah tidak terdaya. aturan siapa? sungguh kuasa kekasih tercinta.

hadoi! apa entah yang dikejar. tak faham gua. cuba lu tengok orang korporat. kebanyakan la, gua tak kata semua. kebanyakan mereka, pada awalnya kerja gila babi. macam esok harga sardin marina 20 ringgit se tin.

bila dah selesa. dah kukuh ekonomi. dah berjaya. lu tengok kan je. lu perhatikan je. lu intai saja dari kamar. jangan lama2. nanti ketumbit! mula pakai jam bertali chrome. pakai cincin. tuxedo. kereta mewah. rumah besar. isteri? pergh! tak nak cakap.

dah dapat semua tu. apa lagi mahu? nak lagi? mestilah! nama pun manusia.

gua fikir kerja gila babi. dah dapatkan kemewahan yang diberi. dah cukup. tak cukup lagi. kerja lagi gila babi. mungkin minda mereka sudah di setkan otak2 sekeping 12 ringgit 34 sen. mungkin.

saudaraku. ingat pujangga ini.

" bekerjalah seperti lu akan hidup seribu tahun lama lagi. beribadahlah seperti lu akan mati esok hari. "

apakah pujangga ini merujuk kepada orang yang malas bekerja. tetapi kuat beribadah ?

bukan ke beribadah itu juga satu pekerjaan. di dalam pekerjaan juga boleh jadi ibadah ?

tak percaya? haha. jangan tanya gua. pi tanya ustaz sana. depa ada sijil cop kelulusan agama. :)

hah ?? apa ?? lu kata gua dengki ? tak tak tak tak. gua tak dengki. tapi gua sayang sesama cucu cicit Adam a.s.

pernah dengar kisah ni ? klik sekejap. baca dulu.

wallahua'lam.
Read More

Qaseh Narathiwat (jilid 5)

"assalamalaikum En. boleh saya tanya. saya nak melapor diri, jadi..."
"waalaikumssalam. oh ya. di sini. untuk jawatan apa ya?"
"pembantu pemeliharaan hutan, G27"

masa terus pantas berlalu. sudah hampir sebulan aku di Sabah. khabar dari kota raya sentiasa menjadi kepentingan. namun, seakan ada saja halangan yang harus aku tempuh. kali ini aku diarahkan untuk memantau hutan simpan sepilok.

oleh kerana hanya aku staf yang paling muda dan belum berumah tangga. maka aku ditugaskan selama 3 bulan di sana. ia betul-betul menguji kesabaran aku sebagai hamba tuhan yang tidak berdaya.

"huh! biar betul ni. 3 bulan kat sana bermakna puasa dengan raya kat sana lah."


aku bukan merungut soal kerja. tetapi jadual kerja yang seakan tidak memihak padaku. apakan daya, siapalah aku untuk menolak takdir.

hampir 2 bulan aku di sepilok. bersama 2 orang lagi renjer hutan yang setia. bulan ramadhan juga semakin ingin melabuhkan tirai. nasi putih bersama telur masak kicaplah yang selalu menemani kami di waktu iftar dan sahur.

"ya tuhan, rindu sungguh aku pada keluarga."

memang tidak tertahan lagi. air mata tidak pernah putus mengalir saat mengenang nasib di rantauan. mana tidaknya, hutan simpan sepilok masih lagi tidak punya rangkaian jaringan telekomunikasi. telefon pun tidak, utuskan surat aku tidak reti. ya Allah, jadikanlah aku hamba yang sabar.

"ring. ring. ring. ring."
"helo"
"assalamalaikum orang k.l ! haha"

setelah 2 minggu berhari raya di dalam hutan, kini tibalah masa untuk kami keluar dari kembara. tidak sabar rasanya untuk berjumpa mereka di sana. rasa rindu yang tidak bisa diluahkan.

"ibu, apa khabar? semua ok ke?"
 "alhamdulillah, semua baik-baik saja. kau tu yang tak patut Syaz. diam seribu bahasa. 3 bulan tak ada khabar." kata ibu.
"ibu."

ibu mungkin sedih. aku mengerti, ibu mana yang tidak risaukan anaknya. sedangkan haiwan pun tahu erti kasih dan sayang pada anak.

"hah. bila kau balik ni?"
"insyaallah lusa sampailah. ibu, Qaseh mana? Shaz telefon tak jawab."

ibu senyap saja. sepertinya ada yang tidak kena di sana. berkecamuk fikiran ini memikirkan. semakin gelojoh perasaan ini ingin pulang.

bersambung..
Read More

17 Dec 2013

Kegembiraan Lambang Keharmonian ?

bismillahilazim.

 bibir terpaku. lidah terkelu.

andai satu masa nanti. saat anda berasa gembira. ketawa berdekah dekah. sampai tertitis air mata. sampai senak perut terasa. berhentilah sesaat. takkk! mungkin 3 hingga 4 saat. berhentilah sebentar ketawa terbahak bahak. lap air mata anda. tarik nafas. biarkan perut anda kembali kendur.

istighfar. istighfar. istighfar.

pada 3 hingga 4 saat itu. perhatikan sekeliling anda. lihat ragam manusia yang lain. andai tiada apa2. pejamkan mata. fikirkan sejenak nasib anda ketika kesusahan. siapa yang disisi? siapa yang menemani? siapa yang sentiasa berada di belakang anda? siapa !!?

adakah sebahagian dari mereka itu ada bersama sama. adakah mereka turut gelak terbahak bahak? kadang2 kita tak tahu. kerana sesetengahnya lebih suka memendam dan berdiam. itu lah pasal gua suruh anda lihat sekeliling. lihat ragam manusia yang lain.

dalam tidak sedar mereka. pasti akan tergambar dari riak wajah. walau tidak terluah dengan kata2. anda tetap akan tahu. bahawa mereka dalam kesengsaraan. kerana apa? kerana mereka adalah saudara yang mencintai dan mengasihi anda. kerana sewaktu susah dan perit, merekalah yang selalu disisi. sentiasa menemani. juga kenapa anda tahu? juga kerana anda kasih dan sayang pada setiap dari antara mereka.

waktu itu. baru anda akan berhenti gembira. sampai tertitis lagi air mata. tak pasti. tak jelas. anda mula keliru. rasa serba salah. nak ditelan termengkelan. nak diludah tak terkeluar. 

ketika itu juga lah. baru kita sedar. yang mana satu kaca. yang mana satu intan permata. nasi habis budi bersua. tetapi apakan daya. nak peluk gunung tangan tak sampai.

kegembiraan yang lebih bermakna bukanlah terletak di mana besarnya bunyi gelak tawa. tanpa berfikir dan melihat masalah sekeliling. tetapi ia akan lebih bernilai jika dikongsi bersama sama. walaupun hanya sekadar berkongsi ketawa. orang berbudi kita berbahasa. orang memberi kita merasa.

wallahua'lam.
Read More

17 Nov 2013

Samsung Galaxy Grand Quotra


Spec :

Display

4.70-inch

Processor

1.2GHz

Front Camera

0.3-megapixel

Resolution

480x800 pixels

RAM

1GB

OS

Android 4.1

Storage

8GB

Rear Camera

5-megapixel

Battery capacity

2000mAh














apa yang korang kena tahu, smartfone ni dual sim. apa yang bagus nya dual sim? tentang ni sebenarnya bergantung kepada sesetengah pengguna itu sendiri.

ada pengguna yang suka memiliki banyak no. mungkin businessman? mungkinlah. awek ramai? mungkin jugak. bila lelaki kadang2 malas nak bawak barang banyak semasa outing. 

jadi, gua fikir smartfone dual sim ni boleh membantu meringankan beban korang sewaktu keluar sambil memakai seluar skin head atau pun seluar renang. hahha.

dan apa yang pasti. processor menatang ni adalah 1.2GHz QUAD CORE. tahu apa yang bagusnya quad core ni? gua pun tak pasti. tapi yang pasti processor macam ni lebih laju berbanding dual core ataupun single core. 

wallahua'lam.
Read More

14 Nov 2013

Karma - Keadilan

bismillahilazim

petang khamis yang amat dingin. memberikan nikmat terindah bagi yang berpuasa 10 muharram. hujan lebat beserta kilat sabung menyabung, membuatkan gua terus dibuai lena. 

hati ini mula tertanya tanya. apakah nasib gua di hadapan. melihat si kaya mula mengaji dan tak ada rasa malu untuk bergurukan rakyat marhain. gua tertunduk akur. betapa besarnya adil yang maha Kuasa. 

tidak bererti si kaya harus menjadi tuan pada yang marhain. siapa sangka rakyat bawahan menjadi tuan dan guru pada mereka. dia dihormati dan di sanjungi oleh si kaya. bukan kerana perbezaan harta semata. tapi hanya kerana tinggi ilmu di dada.

perkara ini terus membuatkan gua yakin pada yang satu. serta bersemangat untuk meneruskan hidup yang baru. ya dzat yang satu. izinkanlah.

Wallahua'lam
Read More

12 Nov 2013

Carta Pasaran Smartphone Di Dunia


bismillahilazim.

sepertimana yang korang lihat. juga sepertimana yang korang tahu. android lebih digemari oleh ramai pengguna di dunia. lebih2 lagi di malaysia ni lah. gua sendiri tak faham dengan rakyat malaysia. lu kata barang naik. tapi tetap juga terjebak dalam dunia mewah bergadget.

menurut kajian gua. harga pasaran yang lambat jatuh bagi smartphone yang ada ialah ios. atau lebih kita kenal sebagai iphone. kalau hari ni kita beli dengan harga rm1500. insyaaAllah bulan depan kita masih lagi boleh jual dengan harga yang rm1300 atau rm1200.

beza pula dengan android ni. hari ini kita beli rm1500. silap2 minggu depan jual dah jatuh rm1000. macam haramlah semua ni. korang semua sedar perkara ni. tapi tetap jugak bertukar2 smartphone android. dah berapa banyak keluaran android pun gua tak tahu.

tapi gua tahu. itu semua hak korang. kerana gua tak layak untuk menutup dan menyekat kemahuan gadget korang. kalau rasa lu sentiasa bertukar2 citarasa. gua cadangkan korang... ah entahlah. lu ni kenyangkan perut kroni2 je lah. haha. 

salam.

Read More

31 Oct 2013

Anjing

Boy:Awak tau berenang tak?
Girl:Tak.
Boy:Apela, anjing pon tau berenang.
Girl: Awak tau berenang tak?
Boy:Tau.
Girl:Awak sama macam hanjing.
Read More

8 Fakta Lelaki Yang diBenci Wanita

8 jenis lelaki yg dibenci perempuan

>Lelaki yang bajet cool
>Lelaki cruutt cruttt (lelaki yang suka sweet perempuan)
>Lelaki yang suka bocor rahsia perempuan
>Lelaki yang terlebih lelaki (anti perempuan)
>Lelaki yang tak pandai jaga hati perempuan
>Lelaki yang pengotor
>Lelaki yang suka cerita benda lucah
>Lelaki yang takde pendirian
Read More

Salah Sent

girl : cye cyunk awuck cangat
cangat taww bie .

* tersilap sent dekat ayah . ayah
reply .

ayah : aku jujur nak bagi tahu ni .
aku pun sayang juga duit aku .
tak tahu pula dekat sekolah yang
aku hantar kau tu diorang ajar
mengeja macam ni .
Read More

Tertekan

ISTERI: Kenapa abg call?

SUAMI: Abg tertekan.

ISTERI: Abg ok? Abg ada masalah apa? Citer la kat saya...

SUAMI: ?? Saya tertekan je... mana ada masalah apa apa...

ISTERI: Kalau abg ada masalah cerita la....

SUAMI: Masalah apa nye.. abg ok je... abg cuma tertekan je...

ISTERI: Ye la... kalau abg tertekan.. abg kena cerita kat saya...

SUAMI: Tertekan pun kena cerita ke?

(Suami cuba menerangkan yang dia tertekan handset lalu ter-call isterinya)
Read More

Bayangkan

CIKGU : bayangkan yang kamu ni
berada
dalam alam dinasour dan ia nak
makan kamu.
apa yang kamu akan buat??

PELAJAR : senang jerr cikgu.
berhenti
bayangkan. . . HAHAA
Read More

26 Oct 2013

Kata Hamka



Fikir dan terus berfikir. Macam mana agaknya mati dalam keadaan tertawa.

Suria 16 acheh masih lagi di bibir. Tak habis2 walaupun sudah 17 minit.

Mendongak ke langit bertemankan sepi. Biru keputihan Pengubat lara hati.

Mereka ketawa dan terus ketawa. Yang berkuasa leka dgn dunia. Tnpa peduli rintihan marhain. Di keldaikan. Di kudakan.

Dunia kini sudah brkerusi roda. #Bersabarlah #Sahabatku
Read More

Aku Punyai Haq

*gambar hiasan

bismillahila'zim

sebahagian dari mereka salah erti. antara tidak bersyukur dengan memperjuangkan haq. 

kami bukan tidak bersyukur. tapi cuma cuba berdiri atas kudrat Ilahi untuk menuntut haq apa yang kami berhaq.


" syaria't ku ini ada perjuangannya, yakni MEMBELA - ismail ariffin"
" orang kaya yang kenyang akan menganggap orang disekelilingnya turut kenyang termasuk pengemis jalanan - ezat sam tweet "

apakah kami tidak berhak mendapatkan apa yang mereka dapat? kami bukan mahu dilimpahi harta kaya raya seperti mana mereka sanggup khianat dan membunuh. tikam dalam malam saat mata sedang kelambu.

kami cuma ingin mereka merasai apa yang kami rasa. bagaimana rasanya mengalami kesempitan wang hanya untuk mendapatkan sebutir nasi. sedangkan mereka bersenang lenang dengan sudu dan garpu sambil mengenakan tuxedo.

hanya luahan simpati yang mampu mereka utarakan. namun setitik peluh petani, mereka tidak hiraukan. atau apakah memang cara ambil peduli dengan sepatu kulit berkualiti?

harga barang kemudahan asas begitu pantas berlari. sedang pendapatan rendah tercengang berdiri. inflasi terus bermegah diri. bergelak tawa melihat "bantuan" yang diberi.

nak lari mana kita ini? hendak keluar negeri poket kering tidak berisi. rintihan dan cadangan langsung tidak dipedulikan. #bersabarlah #sahabatku
Read More

11 Oct 2013

Semasa Pilihan Raya Kecil Sungai Merlimau - Pas Kelantan Bantu.

PAS Kelantan akan menghantar empat kumpulan bagi membantu gerak kerja kempen parti itu dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Sungai Limau pada 4 November ini.

Menteri Besar dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Ahmad Yakob (gambar) berkata kesemua 100 anggota kumpulan itu terdiri daripada semua peringkat parti akan ke Sungai Limau secepat mungkin untuk penyelarasan kempen.
Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak pada 26 September lepas, setelah empat bulan mengalami masalah kesihatan yang serius.
  
Dalam perkembangan berasingan, Ahmad berkata kerajaan Kelantan akan mengadakan penghargaan khas kepada bekas Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada majlis sempena genap 23 tahun kerajaan PAS Kelantan memerintah negeri ini pada 21 Oktober ini di perkarangan Stadium Sultan Muhammad Ke-IV di sini.
Beliau berkata pada majlis itu rakyat Kelantan berpeluang untuk memberikan persembahan dalam bentuk apa sahaja kepada Nik Abdul Aziz sebagai menghargai jasa bekas menteri besar itu terhadap Kelantan. 

Read More

9 Oct 2013

Qaseh Narathiwat (jilid4)

"tawaran bekerja ?"

ya tuhan, sungguh besar sekali pemberian nikmatMu ini. aku bersyukur ke hadrat Ilahi. hanya padaMu aku sembah dan hanya padaMu aku mohon pertolongan.

siapa sangka jawatan G27, iaitu pembantu pemeliharaan hutan menjadi milikku. tidak pernah sesekali terlintas di sanubari yang mana aku akan diterima untuk kekosongan jawatan ini.

sewaktu temuduga pada ramadhan yang lalu, aku diantara calon yang tidak bersedia. menurut firasatku, aku telah gagal dalam temuduga tersebut. kerana pesaing yang lain penuh dengan persiapan. sedang aku hanya dengan kemeja tanpa tali leher, seluar dockers dan kasut converse hitam.

"tahniah."

sekalung tahniah dari Qaseh. aku hanya melihat saja wajah sayunya, tanpa bicara. jelas, dalam senyuman yang penuh keterpaksaan dihimpit kekecewaan.

entahlah, apa hikmah disebalik  nikmat besarNya ini. cinta kami baru saja direstu. ayah dan ibu juga sudah sibuk dengan persiapan kami, aku dan Qaseh.

"abang jadi nak ke Sabah ni?"

Ah! ira menambah lagi kerunsingan yang terselit di lipatan hati. yang mana satu harus aku pilih. kerja di Sabah atau Qaseh?

ayah hanya menjeling memerhati. begitu juga dengan yang lain. tarikh untuk melapor diri adalah 2 minggu dari sekarang. mana mungkin sempat dalam 2 minggu hendak selesaikan semuanya di sini. kursus kahwin dan kewarganegaraan Qaseh belum tentu siap dalam tempoh terdekat.

"awak pergilah sana dulu. itu masa hadapan awak. jangan dipersoalkan cinta saya, kerana saya akan terus setia menunggu awak."
"habis. awak bukan masa hadapan saya?"

dingin sekali petang itu. angin dari yaman menghembus lagi. perlahan-lahan tirai jendela lembut melambai.

bersambung..
Read More

27 Sep 2013

Gua Resign Lagi.


begitu ramai yang tidak senang dengan sikap gua kelmarin, hanya atas satu keputusan yang memang tidak disangka2 mereka.

apa yang mereka tahu?

tak, mereka tak tahu apa2. kerana setiap perjalanan si salik(pencari) ada sir(rahsia) mereka sendiri.

gua sendiri pun masih lagi mencari rahsia itu. mana mungkin mereka sendiri pun tahu.

biarlah.

biarlah ia menjadi rahsia tuhan, Allah Azza wajalla. jangan dipersoalkan mengapa dan bagaimana langit bisa berdiri walau tanpa satu tiang pun.

maafkan gua semua, kerana mengundur diri lagi.
Read More

23 Sep 2013

Yamaha SS Two Untuk Dijual

Motor Ss two untuk di let n go. Area Klang,Condition 7/10. Harga bukak RM1700. Tapi Harga masih boleh dirunding. berminat call 018 9192 062/cimie.


Read More

18 Sep 2013

Qaseh Narathiwat (jilid3)

"splash !"
"hoi ! apa main simbah-simbah air ni ? "
"hahaha, nah ambil ni lagi. kita tanya elok-elok dia jawab main-main." kata Qaseh dalam suara yang nyaring.

ketawa sakan kami berdua. kerenah anak-anak kecil yang tidak dapat diselindung lagi. basah lencun pakaian kami, dek angkara air sabun untuk membasuh pinggan.

selepas mendapat keizinan yang pertama, aku tidak lagi kekok untuk pinta yang kedua. walaupun begitu, syariat dan adab sentiasa dijaga. oleh kerana khuatir berlaku perkara yang tidak diingini, kami selalu keluar bertiga. hanya aku, Qaseh dan Ira. satu-satunya adik perempuan yang pernah aku miliki.

pakcik Saleem seakan merestui hubungan kami, namun begitu ayah dan ibu masih lagi diam membisu.

aku tahu sukar untuk mereka menerima keputusan ini. Qaseh yang berasal dari satu kampung kecil di daerah Narathiwat menjadi tembok penghalang cinta kami.

"kau dah fikir masak-masak ke Shaz ?"

ayah sengaja menguji. aku kenal sekali perangainya. sekali dia kata tidak, maka muktamadlah tidak. tapi kali ini berbeza. aku bukan lagi meminta untuk dibelikan aiskrim atau gula-gula. aku sudah dewasa dan berhak untuk menentukan masa hadapan sendiri.

"kau tak tahu lagi asal usul dia. kau jangan menyesal di kemudian hari."

dia masih lagi menakutkan aku. aku semakin tidak senang dengan perangai ayah yang tidak pernah memberi peluang untuk aku membuat keputusan.

"Shaz dah fikir sebaik mungkin. Shaz bukan minta yang bukan-bukan. hanya satu dari ayah dan ibu. restu !"

ibu diam seribu bahasa. tidak sepatah pun keluar dari mulutnya. aku tahu ibu merestui, namun kerna sikap ayah yang ego dan tidak mahu mengalah membuatkan dia tidak berani untuk bersuara.

"kalau ayah tetap dengan keputusan ayah. Shaz akan tetap dengan keputusan Shaz. noktah."

ibu mula memujuk aku dan ayah. supaya saling memahami dan bertimbang rasa. entah bagaimana, takdir dan kuasa ilahi lebih memihak kepada aku.

"Izham Shazrin Nur. kau dengar baik-baik. kalau berlaku apa-apa antara kau dengan dia. jangan libatkan keluarga ini."
"kau tadahlah seorang-sorang"

ayah mencabar aku dan aku pun menerima dengan hati terbuka. cabaran seperti ugutan, tetapi aku tahu ayah tidak begitu. disebalik egois demi menjaga nama baik keluarga besarnya, masih lagi tersisip simpati dan kasih insani di luhur hati.

pertama kali ayah menyebut nama penuhku. jelas dia memang sudah tewas dengan pujukan ibu. aku tersenyum dan berasa gembira.

"terima kasih ayah, ibu."

setelah Qaseh mendengar berita ini, dia begitu senang sekali. lalu, aku pun membawanya berjumpa dengan keluargaku.

"ayunya bakal menantu makcik. pandai Shaz pilih."

ibu memang pandai memuji. sampaikan makcik Jue yang hidung panjang itu pun suka dan senang berborak dengan dia.

Qaseh hanya tersenyum malu. habis merah kedua-dua belah pipinya. sedang aku sibuk melayan cerita ibu dan Qaseh, tiba-tiba.

"pon. pon. pon."

hairan sungguh aku. jarang sekali posmen ini membunyikan hon di rumah kami. sepertinya ada surat penting untuk ditandatangan.

"ye bang. kenapa?"
"mari sign sini. surat penting ni. memang nak kena betul-betul sampai pada tuan dia."

aku melihat muka depan sampul itu. namaku terpampang jelas dengan bertulisankan arial bold.

"terima kasih ya bang. salam."
"sama-sama. salam." 

bersambung...

Read More

17 Sep 2013

Qaseh Narathiwat (jilid2)

"hah, kamu nak apa?" herdik pakcik Saleem
"hah! err. tak ada apa-apa. saja tengok pakcik masak. masak apa tu?"
"kenapa? cuba terus terang. pakcik ok. dulu rock juga." balasnya selamba sambil tersengih.
"hahaha" 

kami terus ketawa. pandai juga orang tua ini melawak. jelas sekali silap persepsi aku terhadap pakcik Saleem yang di mana selama ini aku menyangka dia hanya seorang yang serius dalam masakan dan tegas pada anak-anak.

"kalau saya cakap, pakcik jangan marah ya."
"cubalah cakap dulu. kalau benda tu buat aku marah, siap sedialah kamu." kata Pakcik Saleem.
"hahaha"

kami ketawa lagi.

"saya ingat hujung minggu ni nak ajak Qaseh naik bukit Broga. ah, apa nama tu. hah! jungle trekking."
"oh, tu bukan jungle trekking. itu nama dia hill trekking. hahaha."

memang tepat sekali. orang tua yang serius dalam masakan bukan sahaja tegas terhadap anak gadisnya. tetapi seorang yang ramah dalam kata-kata, dialah Pakcik Saleem.

"pergilah. kamu pun bukan orang lain. anak tuan kedai pakcik ni juga. kalau ada apa-apa yang berlaku. ayah kamu aku hentam dulu."

bukanlah banyak mana harta peninggalan arwah atuk pada ayah, tetapi ayah bijak dalam pengurusan harta. berbekalkan duit EPF dan hasil jualan tanah 3 hektar di skudai johor, maka berdirilah tiga buah kedai di tanah peninggalan arwah atuk di sini.

"hahaha, jangan fikir yang bukan-bukan pakcik. insyaAllah segala galanya berjalan dengan baik."
"pergilah, bawa dan jaga anak pakcik sebaik mungkin. banyak harta yang pakcik miliki, tidak ada satu pun yang lebih bernilai dari Qaseh."

 aku hanya mendiamkan diri. melihat pakcik Saleem mula beremosi.

"selepas arwah emak dia pergi. dialah satu-satunya harta yang tidak boleh dinilai pernah pakcik ada."

peperangan demi peperangan yang tidak pernah tamat. perjuangan yang katanya memperjuangakan hak sebagai orang melayu dan Islam di Narathiwat tidak pernah habis.

ulama' dan para ilmuan mereka berijtihad untuk menentang pro kerajaan thai atas nama Allah dan jihad di jalan Allah.

ibu Qaseh antara yang terbunuh dalam kejadian bom berani mati empat tahun yang lalu. entah dari pihak kerajaan thai ataupun pihak pejuang melayu dan Islam di Narathiwat, pakcik saleem sendiri tidak tahu.

 "pakcik. jangan kata macam tu."

sebak pula rasa hati. jiwa runtuh jatuh berderai. air mula bertakung di kelopak mata. tidak pasti samaada terlalu beremosi atau tidak tahan dengan pedih bawang merah.

"sudahlah, pergi duduk sana. pakcik sibuk ni."

pakcik saleem sengaja menukar topik. aku tahu, dia seorang yang tabah dan setia dalam perhubungan.

"saya kira dah dapat lampu hijau ke belum ni?" 
"mu nak lampu apa? kalimantan nok? bawalah. jangan lama-lama!"

ya Allah ya tuhanku. aku tidak tahu apa lagi untuk diucapkan. selain kata syukur ke atas Mu. angin sepoi-sepoi bahasa. perlahan lahan lalu menepis pipi. riang sekali hati ini.

aku tahu, orang tua mana yang tidak risau akan keselamatan anaknya, lebih-lebih lagi seorang gadis sunti.

Qaseh sedang sibuk membasuh pinggan di belakang dapur. aku berdiri sambil melihat kerenah dan celoteh dia dengan seorang rakan dari kampungnya.

"hah, apa kata big boss?" soal Qaseh.
"kamu rasa?"
aku hanya tersenyum. biarkan sahaja soalan itu terus menjadi teka teki. melihat wajahnya yang mula berkerut dahi itu membuatkan jiwa rock yang selama ini keras mula cair seperti lilin yang sedang menyala. cuma bezanya, aku tidak membakar diri.

bersambung... klik sini

Read More

10 Sep 2013

Job Di Rumah - Lumayan

==================================================================
Anda di jemput untuk melayari laman web berikut:
====================================
Pekerja Sambilan Dirumah Diperlukan.

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas

Lain-lain
- Boleh bekerja tanpa pengawasan
- Boleh mengikut arahan
- Sanggup bekerja keras
- Berfikiran positif
- Bermotivasi tinggi
- Berdisiplin diri

Maklumat lanjut sila ke website di bawah:

Mengenai Jobdirumah.com:
jobdirumah.com merupakan penyedia khidmat latihan asas dan sumber pekerjaan alternatif pada yang berminat. Perkhidmatan yang disediakan adalah panduan dalam bentuk penerangan bertulis dan video tutorial tentang bagaimana, cara apa, dan di mana hendak mencari kerja di rumah dari sumber - sumber yang betul.

Untuk kemudahan ahli, Jobdirumah.com akan menolong mencari kekosongan baru dan dikemas kini ke laman web setiap hari secara percuma. Jika ada kerja yang ahli fikirkan sesuai dgn kemahiran, ahli boleh buat permohonan kepada majikan.

Maklumat lanjut sila ke website di bawah:

Read More

8 Sep 2013

Penipuan Wang Kertas


Ingin sy bertanya, apakah ciri-ciri bagi suatu alat yang digunakan sebagai mata wang di sesebuah negara? Sudah tentu ianya haruslah dipersetujui oleh manusia bahawa ianya JELAS BERNILAI untuk dijadikan urusan jual beli.

Persoalannya adakah wang kertas yang diamalkan kita hari ini memiliki ciri-ciri diatas? Sudah tentu jawapannya adalah TIDAK. Ini adalah satu lagi penipuan dari pihak penjajah yang diterima bulat-bulat oleh kita yang bertujuan merosakkan institusi sosial umat manusia. Sekeping kertas yang dicetak dengan angka-angka tertentu tidaklah bernilai apa-apa sebenarnya jika kita mula berfikir diluar kotak dan bukan lagi secara hanya "follow the flow".

Zaman dahulu, semua negara menggunakan emas. Ramainya manusia menggunakan emas adalah sama seperti mana ramainya manusia menggunakan wang kertas pada hari ini. Bahkan ditanah air kita suatu masa dahulu, sebelum dijajah, transaksi jual beli adalah dengan menggunakan syiling emas. Pernahkah kita terfikir kemanakah hilangnya kesemua syiling-syiling emas milik negara kita?

Emas tidak akan jatuh nilainya. Kerana emas tetap emas. Ia memiliki nilai emasnya yang tersendiri yang tidak ada pada kertas. Tidak seperti wang kertas, ia dicipta untuk menjadi wang yang ditentukan nilainya oleh manusia.

Emas tidak boleh dicetak dengan sewenang-wenangnya seperti wang kertas. Maka pengaliran emas jika digunakan sebagai wang akan menyebabkan emas ini sentiasa mengalir dalam suatu komuniti. Tidak seperti wang kertas yang mana jelas hanya memihak kepada satu pihak sahaja, iaitu pihak yang boleh mencetak wang kertas ini. Tidakkah ini suatu kebodohan?

Allah S.W.T sebagai jurutera pencipta manusia tentulah tahu apa yang terbaik untuk ciptaannya. Hari ini, kita tolak emas sebagai wang. Kita terima wang kertas dan memperbodohkan diri kita.

Wang kertas jika dikaji asal-usulnya, ia hanyalah surat hutang yang mewakili jumlah emas. Ianya bertujuan sebagai cek untuk menukarkan kertas yang diterima oleh rakyat yang bekerja untuk ditukarkan kepada emas.

Lihat perkataan promises to pay the bearer on demand. Perkataan tersebut jika diterjemahkan, ia bermaksud 'janji-janji untuk bayar si penanggung beban atas tuntutan'.

Penjajah ini mula menggunakan kertas sebagai ganti kepada emas. Rakyat jelata disuruh bekerja atau pun berkhidmat. Tetapi semakin lama [bahkan ke hari ini] rakyat jelata tadi tidak diberikan emas.

Jika difikir, penjajah semakin untung, kerana rakyat jelata disuruh bekerja dan berkhidmat dengan hanya diberikan kertas-kertas bernombor. Emas iaitu harta negara pula dijadikan suatu barang yang kurang bernilai berbanding wang kertas yang diberikan kepada kita, kerana dengan itu, pada suatu tempoh kelak, setelah rakyat lupa akan asal usul wang kertas ini, penjajah akan dengan banyaknya "membeli" emas-emas di seluruh dunia dengan wang kertas yang kononnya tersangatlah bernilai seperti yang kita fahami dan amalkan hari ini.

Maka hilanglah semua emas-emas didunia sedikit-demi sedikit akibat disapu habis oleh para penjajah.
Kedai menjual emas adalah satu kehidupaan yang direka oleh mereka supaya dengan mudah penjajah akan dapat membolot hampir semua emas di dunia ini. Membeli emas dengan nombor-nombor yang dicetak pada kertas. Sungguh tidak masuk akal. Pada mulanya penjajah mencetak wang kertas yang dimana gambar Permaisuri Elizabeth digunakan padanya selain dicetak nombor-nombor tertentu padanya. Tujuannya adalah untuk kelihatan menarik agar dapat menarik perhatian rakyat terhadap penggunaannya.

Dengan kertas ini rakyat jelata boleh mendapatkan emas mereka. Rakyat jelata menjadi tenang apabila terpampang gambar pemimpin British di kertas itu. Kononnya penjajah serius menjaga kebajikan rakyat jelata. Tetapi pada hakikatnya ini semua hanyalah untuk meredakan kemarahan rakyat jelata atas penipuan demi penipuan.

Namun masih ramai lagi yang memperjuangkan hak penggunaan emas yang sepatutnya diberikan pada masa itu.

Maka kemudian penjajah bergerak selangkah lagi kehadapan bagi menarik perhatian rakyat terhadap penggunaan wang kertas. Diantara penipuan mereka secara psikologi untuk membuatkan manusia bersetuju dengan penggunaan wang kertas ini adalah dengan meletakkan gambar-gambar yang memberikan imej negara kawasan jajahan itu sendiri pada wang kertas yang dicetak, seperti contoh gambar pemimpin negara itu sendiri, supaya dengan perlahan-lahan rakyat akan mula menerimapakai wang kertas ini dan akhirnya menghalalkan penggunaan wang kertas secara total seperti mana yang difahami dan diamalkan kita pada hari ini.

Sungguh terancang plan jahat mereka tanpa kita sedari. Bahkan kita paa hari ini hampir semuanya seperti bersetuju dengan sistem kuffar mereka ini. Seolah-olah merekalah penyelesaian kepada setiap masalah yang dialami oleh kita dalam zaman yang kononya bertamadun ini.

Ini semua akhirnya akan menjadikan kita semua, satu negara kita ini meleset dari segi ekonominya, akhlaknya dan lain-lain akibat tempias penggunaan kertas itu tadi. Fikirkan bagaimana dengan mudahnya harta negara dibolot semua sekali dengan kertas-kertas yang dicetak oleh mereka dengan nombor-nombor tertentu, dan semua usaha titik peluh rakyat akhirnya dibayar dengan kertas-kertas bodoh yang diukir dengan nombor-nombor tertentu dan angka-angka yang menarik perhatian. Semua ini adalah satu kebodohan yang diterapkan kedalam minda kita sebagai ketamadunan.

Yang lebih pelik lagi ialah, nilai sehelai kertas yang dinamakan RM ini adalah berubah-ubah mengikut tempat. Ya, ianya berubah-ubah. Jika di Malaysia, nilai 1 nya adalah bersamaan 1. Tetapi jika kita seberang ke pulau Singapura, nilai 1 menjadi 0.37. Jika ke Bahrain pula nilai 1 menjadi 0.01. Jika di U.k, nilai 1 bersamaa dengan 0.15. Tidakkah ini suatu pembohongan yang jelas? Jika penggunaan emas, 1 adalah 1 walau dimana jua kita berada. Ianya mempunyai harga yang tetap bahkan semakin meningkat dari setahun ke setahun.

Maka lahirlah generasi tertindas seperti kita hari ini. Dan tunggulah kita semua akan kedatangan satu lagi era baru penjajahan zionis. Seperti mana British dijatuhkan dahulu sebagai kuasa dunia dan berpindah kepada Amerika laknatullah, begitu jugalah kuasa Amerika akan jatuh dan berpindah ke Israel dengan penipuan yang lebih dahsyat dengan bertopengkan ketamadunan.

Mengikut kajian, dalam beberapa tahun lagi mereka akan menjatuhkan sistem wang kertas dollar Amerika ini pada mulanya [inilah sebabnya mereka akan membuatkan dunia percaya bahawa kuasa pusat dunia telah terlepas dari tangan mereka], dengan tujuan untuk mereka memperkenalkan sistem wang yang baru, yang lebih menindas dan memihak kepada mereka, iaitu WANG ELETRONIK. Pada masa ini wang tidak lagi boleh disentuh, yang ada hanyalah nombor-nombor yang bermain-main didalam minda seluruh manusia.

Satu lagi penipuan yang akan ditanggung oleh generasi beberapa tahun akan datang sebelum datangnya Imam mahdi untuk menghapuskan kekejian yang melarat didunia ini dan kemudiannya pembunuhan dajjal oleh Nabi Isa setelah penurunannya kali kedua. Dunia kemudiannya akan kembali kepada sediakala dan sistem khalifah akan ditegakkan semula.

Namun harga yang besar perlulah ditanggung oleh kita akibat kerosakan bumi ini sebagai akibat perbuatan kita sendiri yang selama ini berkiblatkan golongan penyembah syaitan ini. Harganya ialah perang dunia menentang tentera dajjal serta dajjal itu sekali sepertimana hadith-hadith dari Nabi akan perihal akhir zaman.

Menurut riwayat Muslim, Rasulullah S.A.W bersabda:
“Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh. Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah mengutus Isa bin Maryam yang rupanya seolah-olah Urwah bin Mas’ud dan kemudian membunuh Dajjal itu.”

Maka ingatlah pesan nabi junjungan kita terhadap penipuan wang kertas yang diamalkan kita hari ini. Kita semakin hampir kepada masanya dunia akan mencapai klimaks kesesatannya dan kemudian kembali semula kepada fitrahnya yang asal. Maka Nabi telah berpesan kepada kita berkenaan penggunaan emas diakhir zaman kelak.
"Akan tiba suatu zaman dimana tiada apa yang bernilai boleh digunakan untuk umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham [untuk digunakan]."
- Hadith dari musnad Imam Ibn Hambal.

credit : green project.
Read More

4 Sep 2013

Qaseh Narathiwat (jilid1)

"hah! kan aku dah kata, mana boleh aman dunia ni. selagi yang tumpang kat dalamnya bernama manusia."
"hem, macam-macam sekarang ni. tak tahu yang mana satu betul." 

aku terus terdiam. sambil membuka kotak rokok berjenama L&M. kopi tarik kurang manis nipis yang tadi panas, sudah mula menjadi sejuk. tidak terhirup walau sedikit pun.

terdengar perbualan Khai dan Ramli, berkaitan isu semasa yang di mana pattani pula heboh isu pengebom berani mati. walhal Narathiwat juga pernah berlaku sebelumnya. malam ke 21 Ramadhan menjadi semakin hangat dek topik perbualan kami.

secara tidak langsung, mengingatkan aku kisah lalu yang sudah lama usang berdebu. Qaseh, seorang gadis sunti.

"minum apa abey, makey dok?"

dengan loghat melayu kelantan, membuatkan kami kerap ke kedai tom yam Sri Narathiwat. mungkin nama kedai itu sempena asal usul mereka, Narathiwat.

"bagi kopi tarik kurang manis, nipis ya."
"nipih? gapo dio tu?"

aku hanya tersenyum. dia juga turut tersenyum. wajahnya biasa, tetapi perwatakannya yang tenang dan lesung pipitnya menyerikan lagi dirinya yang berkulit hitam manis itu. malam semakin kelambu, ditemani bintang-bintang beribu.

"gini mek, tarik banyok-banyok. hah yang haq tu takpo. tapi kopi dio jange banyok-banyok. bereh?
"ohh, bereh-bereh."

alahai manja sungguh suara itu. tak merdu, tetapi tenang bila mendengarnya. gugur kerak hitam yang menyelaputi hati yang keras ini. sejak malam itu, tidak lagi perlu pen dan kertas. asal ada saja aku di situ, kopi tarik nipis kurang manis sudah bersedia untuk dijamu.

hampir setengah tahun kami berkenalan dan bergurau senda. entah kenapa malam itu, hati ini berdegup kencang. malam itu, angin dari yaman datang menghembus. aku tidak tertahan. seperti ada sesuatu yang ingin diluahkan.

"Qaseh, hujung minggu ni free tak?"
"hah. kenapa?"

sejak hampir setahun di kuala lumpur ini. loghat lamanya semakin lama semakin pupus dimamah budaya kota raya.

"jom. kita jalan-jalan. naik bukit broga."
"uih. syok tu. tapi kamu kenalah tanya big boss."

sambil memuncungkan mulutnya pada seorang lelaki tua. oh ya, aku lupa. lelaki tua itulah yang bertanggungjawab memberi nafkah sebagai seorang bapa kepada anaknya, Qaseh. gugup, seram sejuk aku dibuatnya. nak ditelan mati emak. nak diluah mati bapak.

begitulah perasaan yang mengacau jiwa yang selama ini kosong. langsung tidak terfikir untuk mendapatkan cinta, melainkan pada tuhannya.

aku beranikan diri melangkah ke dapur gerai. pakcik Saleem sibuk memasak. keringat tidak lekang membasahi dahinya. terdetik aku di dalam hati.

"oh tuhan, begini sukarkah pengorbanan dan tanggungjawab seorang ayah?" 

bersambung... klik sini

Read More

3 Sep 2013

Romantik

kamal diundang kawannya untuk makan malam. Mizal si tuan rumah memanggil isterinya dengan panggilan cukup manja… Sayang… Manis… Cintaku dan sayangku tak lekang dari bibirnya.

Kamal memandang Mizal lalu berkata: “Romantis betul kau, walau berpuluh tahun kahwin kau tetap memanggil isterimu dengan panggilan menarik.

Mizal mengangkat bahu dan berbisik:
“Sebenarnya aku selalu lupa namanya sejak tiga tahun kebelakangan ini.”
Read More

Filem

Seorang penerbit mahu mengeluarkan sebuah filem paling hebat di dunia. Dalam filem itu diadakan adegan pertempuran yang paling hebat pernah difilemkan.

Penerbit: Saya akan menggunakan dua pasukan tentera… Setiap satu mempunyai 25, 000 orang.

Pengarah: Kalau dua pasukan sudah lima puluh ribu. Macam mana kita nak bayar mereka?

Penerbit: Senang je… Kita gunakan peluru Hidup!

Read More

Orang Gila

Seorang Lelaki menelefon sebuah rumah sakit jiwa dan bertanyakan kepada petugas resepsi adakah pesakit di katil nombor 27 ada.

Petugas tersebut lalu memeriksa dan dengan segera kembali ke telefon memberitahu lelaki tersebut, bahawa katil nombor 27 sememangnya kosong.


“Bagus sekali…!” Kata si lelaki, “… Itu bererti aku sudah betul-betul berjaya melarikan diri.”


Read More

10 Aug 2013

Sampul Lama Kenangan Terindah

bismillahilazim.

hari raya

saban hari gua menanti. saat itu hadir juga. bila mana gua sudah mula digelar dewasa. sampul berisi wang raya tak ada lagi. sedih. rindu masa lalu yang terbuang. 

masa semakin mengajar gua erti kehidupan. betapa gua semakin meniti usia. semakin itu juga tanggungjawab berat gua memikul.

khuatir dan perasaan tidak mampu untuk menggalas tanggungjawab itu perlu ada dalam diri setiap manusia. sebab manusia memang tidak ada daya melainkan dengan izin Allah Azza Wajalla.

bila tengok budak2 main mercun. budak2 kutip duit raya. seronok. terkenang zaman mercun gasing sebiji 50 sen. curi thunder king member. tapi bila tengok budak2 sekarang datang rumah orang layan tab. main i pad. gua rasa nak penamPAU.

hilang era kegemilangan guli dengan layang2 pakai surat khabar.

bukan nak salahkan sesiapa. tapi itulah takdir dunia semakin berakhir zamannya. dunia di hujung jari katanya. kalau dulu gua nak pegi rumah member. telepon dulu pakai telepon rumah. tapi sekarang dah ada FREE TALK. KAKAO TALK.

gua masih lagi simpan sampul duit raya ni. tahun lepas punya. sampul yang terakhir gua dapat. tapi tak pasti dari siapa. bukan apa. untuk mengingatkan betapa bujangnya gua sekarang ni. usia semakin meningkat. kematian pun semakin dekat. 

kalau sebelum2 ni gua post kad raya. tag kat facebook. tapi la ni tak dan dah. nak beli baju raya pun terbeli driller. 

pesanan gua satu untuk sesiapa yang masih lagi menerima duit raya. JANGAN BUANG MASA. siap sedia jadi orang dewasa. duit raya tu kalau banyak simpan dalam tabung. nanti boleh beli cincin 24 juta. boleh beli kapal selam. kalau tak nak naik kapal selam. boleh ambik kelas pi skuba.

walaupun hakikat aidilfitri tu cuma pada tanggal 1 syawal. dan gua rasa gua dah terlambat dua hari. tapi gua peduli hapa. gua ucapkan selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir dan batin. yang paling penting batin tu. benda yang tak nampak ni lah yang kita tak perasan.

gua maafkan lu semua. tapi kalau ada yang tak boleh ubat luka lama yang masih lagi berdarah. akibat dari perbuatan jahat gua. takpa. gua redha. itu hak lu. selamat hari sabtu 3 syawal 1434 hijriah.

wallahua'lam.
Read More

1 Aug 2013

Mati Tersenyum

Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu,
Read More

Pemburu Dan Singa

Seorang pemburu bertembung dengan seekor singa. Terrperanjat, dia tak sempat mengangkat senapangnya. Tiada pilihan, pemburu itu
Read More

29 Jul 2013

Satu Hari Di Hari Raya - M Nasir

Chords: 

Bm      x24432
Em      022000
A       x02220
F#      244322          
D       xx0232
D7      x57575


Intro : Bm Em A F# Bm

       Bm
Satu hari di Hari 
Read More

28 Jul 2013

Rabbighfirli (Tuhanku, Ampuni Daku)

bismillahilazim.

ya Allah. andainya takdir ku miskin. hilangkan rasa ingin kaya. juga jauhkanlah diri ku dari maksiat. samada dari lahiriah dan batiniah. sesungguhnya aku hamba yang lemah dan tidak berdaya. malah
Read More

Nama Asal Blackberry


Diasaskan oleh seorang imigran Greek di bandar Waterloo, Kanada. Pengasas Research in Motion, Mike Lazaridis telah dilahirkan di Turki, pernah mereka sebuah alat rakaman dari Lego pada umur 4 (empat) tahun, membuat sebuah
Read More

10 Sebab Jepun Maju


1. Di Jepun di ajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam dengan satu matapelajaran yang dinamakann “Jalan kearah Akhlak” dimana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara
Read More

Bumi Baru Untuk Manusia

planet

Sistem Suria terdiri daripada Matahari sebagai pusat sistem, 8 buah planet yang beredar mengelilingi Matahari pada orbit masing-masing, satelit-satelit semula jadi, asteroid, meteor dan komet.

Astronomi menemui Planet
Read More

Rahsia Lirik Lagu M.Nasir - Tanya Sama Itu Hud Hud

m.nasir
 Pernah tak korang dengar lagu hasil ciptaan M. Nasir iaitu ‘Tanya Sama Itu Hud - Hud’. Lagu yang senang melekat di halwa telinga ini sebenarnya mempunyai lirik yang tersirat serta
Read More

20 Jul 2013

Ibnu Thulun Dan Ibnu Banan

sufi

Thulun adalah hamba milik Amir Nuh bin Asad, yakni anak saudara Khalifah Makmun yang diberi kuasa memerintah daerah Bukhara dan Khurasan. Namun, Thulun telah dihadiahkan kepada Khalifah bersama puluhan
Read More

17 Jul 2013

Alat Muzik Yang Kreatif

Perang antara kartel dadah di Mexico memang menakutkan. Dalam masa dua tahun sahaja, kira-kira 20,000  ahli kumpulan pengedar dadah telah terbunuh akibat perang antara gang di Mexico,
Read More

16 Jul 2013

Setengah Mati Merindu - Judika

[intro] E 

E 
Mengapa waktu 
Read More

Bahagia Mu Derita Ku - Hafiz

Intro: C   Am   Dm    G   X2

C                                 Am
Ku selalu menyakiti dan terus berdusta
Read More

Kita - Forteen

Intro: Em Am B G B Em
Em Am
Kau renunglah wajahmu
D G
Dimanakah hilangnya
C G
raut seperti dulu
Am B
bila dicemar air mata
Read More

Hanya Aku - Hyper Act

Am                             F
Bersama janji kau sentuh rasa percaya
Am                                F
Hangat dinginmu mengundang rindu kecewa
Dm                     G    C
Hanya aku dihuni sepi rasa kasihmu
                   
[*] 
   
                 G
Hanya ku yang mencari
               E
Rembulan masih ada
         Am
Mungkin seketika
         F                       C
Walau ku bahagia mengejar bayanganmu
                Dm                       G
Tak mungkin ku beroleh saat indah bersamamu
F
Hanya aku

Am                              F
Apakah mungkin berulang janji setia
Am                               F
Apa kan kekal ataupun menyambut duka
Dm                          G
Dan dirimu di janji Sang Sempurna
Dm                        G      C
Dan kecewa kini dipulih rasa kasihmu

*Repeat
Read More

11 Jul 2013

Masih Belum Sempurna

bismillahilazim.

jerebu telah pun lama berlalu. sang terik mentari turut tunduk berundur malu. bumi mula basah disirami. hujan kerahmatan di ramadhan mengiringi.

aku tahu mereka hampa. perasaan kecewa terukir di mata. bukan aku tidak mahu pergi. cuma tidak terdaya menolak takdir Ilahi.

bagi gua. skrol tu tak penting. yang penting bahagia. apa guna menjunjung kertas, di sudut sanubari tercalar dek duri. kecewa dengan pengurusan yang tidak sistematik. menyusahkan orang lain. membuatkan gua lebih menyampah ingin melangkah ke sana.

masih belum sempurna.

namun, gua cukup bahagia melihat rakan2 bersorak keriangan. syabas dan bravo gua ucapkan pada semua. dah baling topi. dah lompat2. dah pakai jubah. kira puaslah hati hampa semua kan.

takpa lah ma. ba. insyaallah konvo greyduet master gua turun. kah kah kah.

wallahua'lam.
Read More

3 Jul 2013

Out Station Bhg 3

1 jun 2013

seterusnya kami akan ke kedah. di mana di situ terdapat sedikit sebanyak nostalgia gua semasa praktikal trayning dulu. sepatutnya gua yang drive. tapi takpa. gua bagi pada yang lebih layak memandu. keh keh keh.

sampai sahaja di Kota Setar. kembang kempis dada ini. nafas laju menghembus keluar masuk. hati berkocak-kocak. tak terkata dek bibir. bergenang air di celahan kelopak mata. tanda gembira. rasa rindu terucap di wajah yang melahirkan senyuman. namun, air juga turut mengalir.

hampir 2 tahun gua tinggalkan kota itu. kota yang penuh sejarah dan kenangan selama 5 bulan gua di sana. eksiden, pusing2 cari marka, terkenang kat kampung. semuanya di kota setar. rindu. tappi degil, gua tetap tak mahu balik. kekal lah gua selama 5 bulan berturut turut gua di negeri darul aman.

pertama sekali, kami ke masjid. masjid apa, gua pun dah tak ingat. apa yang jadi mercu tanda kat masjid tu adalah dataran kedah dan menara kedah dekat dengan masjid tu. tumpang solat dan mandi. 

kami sebentar saja di situ. lepas maghrib sebelum ke destinasi seterusnya gua sempat melunaskan rindu gua kat restoran tat nasi ayam. walau nasi ayam dia tak lah hebat mana sangat pun. tapi histori yang termaktub di buku hati ini yang membuat gua ke mari.

lepas kekenyangan. kami terus ke sungai petani. sampai dalam pukul 11 malam. member2 gua sibuk nak jugak cari hotel. cadangan gua senang saja. cari masjid. tumpang tidur. haha. tapi depa semua tak nak. pi la pusing2 satu sungai. hampa. memang full house!

dengan berkat semangat juang yang tidak putus2 dari member2 gua. akhirnya tuhan tetap tunjukkan satu jalan. walaupun jalan itu gelita. tiada rempit berkeliaran. kami jumpa satu hotel murah. murah tak murah jugak lah. macam haram jugak cina ni. tapi takpa lah. asalakan hajat member gua tu tercapai sudah lah.

sampaikan paginya. kami terus bergegas ke uitm merbok. tak jauh. dalam 15 minit sampai dah. tinggal lah adik member gua kat sana. pandai2 lah jaga diri. perjalanan diteruskan ke pulau brader george. lepak sebentar ingat nak makan pasemboq yang femes tu. hampeh. kedai tak bukak. kecewa terus ke bandar Ipoh. pekena nasi vanggey!

serius!

gua dah goyang. dah tak tahan. mata mula puyu. bibir mula ketip. perlahan lahan ia hilang. mulai hilang. sekejap sedar. sekejap hayal. sekejap hilang.

tepat jam 1 pg kalau tak silap. gua pun sudah bukak pagar rumah. tak sabar nak cari bantal! gila esok sudah lah hari pertama masuk kerja. tak bangun, gua cari kerja lain. tapi, alhamdulillah. tamat.

segala-galanya berjalan dengan lancar. kini. gua pun dah sebulan kerja. memang banyak lost kontek dengan kawan2 lain. lepas sahaja gua owot stesen. terus kerja. kerja pulak gua kasi bantai hari sabtu ahad OT. mana taknya. nak harapkan besik sikit sangat. tak patut betul ada dip dapat gaji lebih kurang macam orang ada sijil spm. takpa lah. rezeki gua mungkin baru setakat itu. sabar itu penting!

terus kerja. sambil sabtu ahad tu gua lari2 sikit. kadang2 tak OT kat kilang. gua part taim cat rumah. cat rumah sendiri je lah. haha. sampai ke malam ini, ofis gua walaupun dah siap renovet. namun, kelengkapan dalaman masih lagi belum teratur. ni gua kerja ni pun nak lengkapkan peralatan dan gadget2 kat dalam ofis gua. haha. hem. boleh ke gua kumpul duit ni? redha saja lah. insyaallah.

wallahua'lam.
Read More

26 Jun 2013

Out Station Bhg 2

1 jun 2013
tiba awal pagi tepat pukul 2.30 pagi. gua pun bersiap siap untuk ke utara semula. misi kali ni adalah menghantar adik member gua ke uitm kedah di merbok. kasihan. fest time masuk U, tapi cuma kawan2 dengan abang saja yang hantar. kami berlima. suasana malam sejuk membelai mata.

namun, hasil didikan syarikat "ajis" selama satu malam. gua dapat memupuk mata ini dari terus hanyut di tenggelam mimpi. lagi pun, gua kasihan tengok member gua yang draiv kereta ni. tak pasal2 karang dia pun hanyut. 

kembali ke Ipoh. ke rumah kakak member gua. katanya nak tukar kereta. oh demm. kereta dah sedap kot. tapi takpa lah gua follow saja. sebelum adik member gua dengan abang nya juga dengan kami semua ke utara. sempat jugak lah jumpa keluarga member gua dengan adik dia tu.

lepas subuh. kami terus bergegas ke penang. rumah member kepada member gua. sebelum dapat baring dan lelapkan mata selama tiga jam. sempat lagi gua dan kawan2 menjamah selera. ingat nak makan nasi kandar masa waktu brekfest. haram jadah. nasi tak masak lagi. takpa, tosei telur pun okey.

lepas tidur 3 jam. kami teruskan perjalanan. kalau nak diikutkan kami akan ke Sik. tapi disebabkan masa amat mencemburui kami berlima. teruskan saja perjalanan menghala ke padang besar. memang besar. mujur dompet gua tak besar. 

dalam perjalanan itu, servis pemandu bertukar tangan. sepatutnya gua, tapi tengok macam member sorang ni macam lebih pakar selok belok kat penang. jadi gua pun mengundurkan diri. tak jauh pun, dalam 20 minit macam tu kat dalam kereta. gua yang sebentar tadi terlelap pun terjaga.

haram jadah. semua tidur. dan terpaksa gua dengan member gua berjaga sambil2 tengok GPS kat fone yang di tebus menggunakan rebate abe jib. hohoho. lepas penat lelah di padang besar. masing2 dah nak mengigau dah gua tengok. mata lebam2, kepala terhuyung hayang.

seterusnya kami akan ke kedah. di mana di situ terdapat sedikit sebanyak nostalgia gua semasa praktikal trayning dulu. sepatutnya gua yang..
Read More