14 Nov 2013

Karma - Keadilan

bismillahilazim

petang khamis yang amat dingin. memberikan nikmat terindah bagi yang berpuasa 10 muharram. hujan lebat beserta kilat sabung menyabung, membuatkan gua terus dibuai lena. 

hati ini mula tertanya tanya. apakah nasib gua di hadapan. melihat si kaya mula mengaji dan tak ada rasa malu untuk bergurukan rakyat marhain. gua tertunduk akur. betapa besarnya adil yang maha Kuasa. 

tidak bererti si kaya harus menjadi tuan pada yang marhain. siapa sangka rakyat bawahan menjadi tuan dan guru pada mereka. dia dihormati dan di sanjungi oleh si kaya. bukan kerana perbezaan harta semata. tapi hanya kerana tinggi ilmu di dada.

perkara ini terus membuatkan gua yakin pada yang satu. serta bersemangat untuk meneruskan hidup yang baru. ya dzat yang satu. izinkanlah.

Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.