14 Feb 2012

Perjalanan Nafsu (4)

Mutma-innah


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



bertahan dan cuba bertahan. panas terik mentari cuba dilawan. walau tidak seterik mahsyar. namun kepanasannya bukan kepalang. percayalah. pasti akan hujan di petang hari. kalau tidak petang mungkin di malam hari. panas yang hanya sementara. sebagai ujian dan dugaan manusia.

menurut perjalanan nafsu mulhamah. karat sudah di grinder. kotor sudah di washing. maka perjalanan kali ini amatlah mendatangkan rindu dan cinta yang lebih mendalam lagi. gua pasti. dan sememangnya pasti bagi mereka yang mengerti. sememangnya perjalanan kali ini lebih istimewa dari perjalanan yang sebelum ini.

rahsia mata hati telah diketahui. telah hilang hijab pada si empunya diri. maka bersukaria lah mereka. berhibur dan terhibur dengan penciptanya. keteguhan dan kemantapan dalam hati. tidak dapat di goda lagi. melekat sifat yang terpuji dihati. terhapus dan terkikis yang tercela segala di sanubari. maka itulah maqam mutma-innah.

sifat sifat kerohainan yang molek lagi comei ini. yang mana dapat di lihat oleh mata kasar. antaranya :

1. murah hati - tidak lekat wang di tangannya akibat bersedekah.
2. tawakal yang benar.
3. bersifat arif dan bijaksana.
4. kuat beribadah
5. syukur yang sebenar benar syukur.
6. ridho pada segala hukuman dan ketentuan Allah.
7. taqwa yang sebenar benarnya.
dan lain lain lagi sifat sifat terpuji lahir dari perjalanan kali ini.



setelah penat berkayuh. akhirnya sampai juga ke gerbangNya. dengan kelebihan yang diberi. telah Allah kurniakan sesuatu keramat pada diri. perkara yang luar biasa itu biasa. lahirnya ilmu terus dari Allah(ilham) itu perkara biasa. walaupun terlihat rahsia dari luh mahfuz itu pelik. namun ia bukanlah perkara yang pelik. bagi mereka yang telah kelik. kelik kepada tuhan yang Maha Molek.

maka janji janji Allah itu pasti. mereka yang ibarat seperti emas bermutu tujuh. oleh itu, sememangnya syurga sedang menunggu.

Allah. Allah. Allah.

Wallahua'lam.
Reactions:

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.