26 Feb 2012

Bodohnya Kami

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 



bodoh. diperbodohkan oleh manusia yang seagama sendiri. kenapa dari dahulu mereka buta. atau memang ingin menyesatkan seagama dengannya. perkara yang tidak nampak. tapi mampu menjadikan kafir. kepercayaan yang sememangnya fakta yang tidak masuk akal.

mungkin gua juga tergolong dalam kumpulan kufur. kerna sibuk dok menghafal sampaikan terbayangkan tentang sejarah manusia yang kuno. walhal sudah diperajarkan dari sekolah rendah tentang asal usul manusia. tiada paleolitik! tiada neolitik! tiada mesolitik! tiada zaman logam! zaman apa semua ini? 

melangkah sahaja ke alam remaja. alam yang sememangnya alam pemberontakan. ammaroh mula bergiat aktif. jiwa mencintai dunia mula menerbit. ditambah lagi dengan ajaran ajaran seperti ini. sedangkan ilmu yang sebenar benarnya di sembunyikan. seperti mengenal Allah. kitab Al-hikam. kitab tafsir alHadith. tersembunyi di penghujung kampung. sampaikan ada yang mengatakan itu ilmu sesat. tanpa mentafsir dan menyiasat. sedangkan ajaran yang sememangnya lari dari akidah, terang benderang di sekolah menengah. berlumba lumba manusia ingin mendapatkan A+ didalam sijilnya. masaalahnya yang mana satu kah ilmu sesat?

manusia seagama juga bodoh. mengingati dan mengamati nama nama besar dalam technology. nama nama besar dalam kemajuan dan pembinaan jati diri. nama nama besar yang terang terangan Kafir agamanya. tidak salah untuk mempelajari. tidak salah untuk mencuri. tidak salah untuk menerokai. tetapi apakah nama nama ini yang lebih perlu dipelajari daripada nama nama besar seagama kita? 

oh aku kecewa.

dimana kecekapan Al khawarismi sebagai pakar matematik? dimana kebijaksanaan Al farabi sebagai ahli falsafah? dimana kehebatan Al mawardi sebagai akar pemikir asas politik Islam? Al miskawayh sebagai pakar sains, sejarah parsi, tokoh falsafah dan penyair turut diketepikan.
"terus terang gua sendiri pun tidak begitu kenal dengan depa, alangkah malu dan sedih bagaikan termakan najis sendiri"

ramai lagi mereka semua dikalangan manusia yang seagama dengan kami. tapi dimana letaknya mereka di dalam hati ini? atau mungkin tidak ada langsung. kosong di setiap sudut hati kami? Allah. walau apa pun kecekapan mereka. walau bagaimanapun kebijaksanaan mereka. juga kehebatan mereka. tidak ada yang lebih dari mereka melainkan yang maha cekap, maha bijaksana dan maha hebat. Dia lah Allah jua. 

sedarlah. manusia seagama dulu memperbodohkan manusia seagama kini. membawa kesesatan secara terang terangan. aku tidak tahu kenapa. adakah takut dan gentar pada kuasa besar barat laknatullah. tanpa memandang dan mendongak ke langit memikirkan yang lagi maha berkuasa.

Allah.

perlukah kami berhenti. haruskah kami menetang. persoalannya, bisakah kami mengubah dunia sesat secara terang terangan ini? nama nama wali mu. nama sufi mu. nama nabi dan rasul mu. kami ketepikan. Allah.
bisakah kami diampunkan selagi ada ajaran ajaran yang menghina zaman nenek moyang kami Adam dan Hawa? 

Allah. Allah. Allah.

wallahua'lam.
Reactions:

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.