26 May 2013

Bagaimana Untuk Tahu Blog DoFollow/NoFollow

bismillahiazim.

tujuan gua mengubah status blog kepada dari Nofollow kepada DoFollow adalah untuk meningkatkan komunikasi antara blog. lunda mesti suka menerima komen daripada pembaca yang singgah di blog lu kan. wink wink ! bila ada yang komen dekat blog lu, sebagai ganjaran blog lu akan memberi backlink kepada blog pengomen tersebut. 


perkara ini hanya berlaku kepada blog yang berstatus DoFollow. kalau lu komen dan letak link pada blog yang tidak mempunyai status Dofollow, ibarat seperti lu tidak komen blog tersebut. status DoFollow juga akan memudahkan search engine untuk mengikut link ke blog tersebut.


walaupun lu dah tukar status blog dari NoFollow kepada DoFollow blog, gua rasa ramai lagi yang tak tahu macam mana check sama ada dah jadi Dofollow blog atau masih NoFollow blog.


Untuk Fayerfoks : 

1. Dalam Firefox, terdapat DoFollow add-on yang lu boleh download. Pergi dekat Tools > Add-ons dan tulis dekat ruangan search NoDofollow.

2. Install NoDofollow add-ons dan restart Firefox.


3. Bila dah siap install dan restart, klik kanan pada mouse dekat mana-mana ruangan Firefox tersebut dan pilih No/Dofollow. Semua jenis Dofollow link akan bertukar menjadi warna BIRU dan NoFollow link akan bertukar menjadi warna MERAH



tips seo

untuk selain browzer fayerfoks :
lu juga boleh install SEOquake extension. bila lu nak tahu link blog tersebut DoFollow atau NoFollow, klik ke kanan pada SEOquake ikon dibawah skrin dan pilih  “highlight nofollow links”. Link yang berwarna merah menunjukkan ianya adalah NoFollow link.


tips seo

hah ? faham ke tak faham ? tak faham ? lantak lu lah. hahaha. salam.

cc pic : nick nashram.

entry berkaitan : 
1. Tutorial Ubah NoFollow Kepada DoFollow 
2. Tukar Blog Kepada DoFollow Untuk Dapatkan Lebih Banyak Komen

4 comments:

kata murni sahabat2 gua.