23 May 2013

5 Faktor Kenapa Blogger Give Up

give up


1. Copy Paste
kebanyakan blogger ada stail yang tersendiri. kalau lu stalker blog otai2, memang power dan licin diorang punya ayat. bila lu kopi kebanyakan blog tanpa modifai pengisian lu. maka lu akan tewas. lu rasa kalau blog cap ayam macam gua ni ada ke kat renking atas bila serch enjen? 

maka gua ulang lagi. lu akan tewas pada blog yang lebih popular dan yang berada di renking yang teratas. bila orang dah pernah baca pengisian yang sama. lepas tu jumpa blog lu yang kopi pes bulat2. memang lu akan di cop sebagai blog cap ayam macam gua(mungkin lu lebih cap ayam sikit dari gua. haha).


2. Topik Syok Sendiri
bila gua usya kebanyakan blogger sekarang. rata-rata yang jadi follower gua masih lagi ander twenti. kadang2 gua rasa cemburu bila tengok usia muda macam lu dah celik i.t. tapi tu lah. bila ander twenti yang mula mengarang. kebiasaannya cerita pasal peribadi. 

kadang2 gua tengok cerita pasal hari ni dapat makan ais krim baskin robin percuma. tapi kalau blog lu memang dah ada peminat setia. lu cerita hari ni lu sembelit pun ada orang yang stalker(tu apa gua kisah?). tapi gua ulang. kalau cap ayam macam blog gua. memang macam haramlah. siapa nak tahu? lu bukan pablik figer pun. 


3. Demi Duit
memang ramai yang mula berblog sebab Ringgit. bukan sebab minat menulis atau ingin berkongsi pendapat. gua tahu, kebanyakan orang mula menjadi blogger bila dapat tahu dari blogging boleh dapat kan keuntungan. 

apa lu orang ingat senang ke? kalau lu ada bisnes boleh la. ni pun tulis cap ayam macam gua. nak earning naik? boleh jalanlah(gua pun rasa macam nak jalan dah ni). bila earning tak naik2. minat lu akan mula berkurang. dan blog mula bersarang.


4. Terlalu Banyak Blog
bila lu banyak sangat blog. percayalah, bukan setakat kepala hotak. silap2 semua kepala kat jasad lu pecah. tenang2 saja. tengok gua. baru satu blog dah bersarang. 

tapi kalau memang lu 24 jam mengadap leptop atau blogger sepenuh masa. gua rasa tu tak jadi masalah buat lu. jangan kata dua. mungkin 20 blog pun gua rasa lu boleh hendel.


5. Ikut Orang
sebelum lu nak buat blog. pernah tak lu terfikir kenapa lu nak berblog? gua bukan nak kondem lu. tapi tempias jugak kat gua. dulu bila ada orang niaga beger. gua nak niaga beger. bila ada orang pakai fone android. gua pun nak pakai android. 

bila ada yang pakai blekberi. gua pun nak pakai blekberi. bila ada orang pakai vespa. gua pun nak pakai vespa. bila gua kenang kembali. semuanya tak menjadi. 

tahu kenapa? sebab kita ni terlalu sangat ikut nafsu ammaroh. sama jugaklah macam blogging ni. cuma orang yang betul2 minat menaip. minat menulis. banyak perkara yang nak dihujahkan. banyak perkara nak diluahkan. jadi gua sarankan lu boleh berblogging macam gua. 

cuma satu tujuan gua berblogging. iaitu perjuangan gua sebagai seorang rocker jalanan. gua nak buktikan yang si jalanan bukan untuk di prasangka burukkan. jadi sebab itu gua berblogging!

8 comments:

  1. hehe..nice entri..entah la me buat blog pun mula2 saja2 ja..tak kenal sangat blogger yg fmaous2.huhu.. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 macam tu. tapi kalau hari2 update. dan kongsi benda yg menarik. lama2 mesti lbih seronok.. kn.. :D

      Delete
  2. hehe yang bab 'syok sendiri' tu mcm best je kan.. kkdang hana ada gak tersyok sendiri. sebab xtau nak buat entri apa. hehe tapi xselalu. semua entri hana kebanyakan nak berkongsi pendapat, pengalaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp kalau dah ad pembaca dn si komen yg setia.. prkara tu tk jd satu masalaah. :D

      Delete
  3. part last tu kte suka..sbb mcm2 blog skrg..
    btw, nice entry..:)
    pling boring ada sorg blogger ni yg post sume tntg contest org len. dye iklankn je..xda entry yg dye taip sndri..klu x yg tu pn, dye copy paste crite r paper..lgsung xpenah baca pndapat or pape perkongsian dr dye sndri

    ReplyDelete
    Replies
    1. kite pun suka bab yg last tu. menampakkan sgt yang kite ni trlalu ikut nafsu.

      Delete

kata murni sahabat2 gua.