22 May 2013

Apa itu Seo

bismillahilazim.

hari ni, gua telah dikurniakan kudrat dan iradat dari Allah yang Maha Agung. untuk meneruskan penulisan di blog cap ayam gua. Alhamdulillah.

entah kenapa bila gua hadap blog dari kalangan blogger yang masyhur. macam justkhai. tutorial untuk blog. dan lain2 lagi blogger otai. pasti ada menerangkan tentang SEO.

gua sebenarnya tak tahu menahu apa itu SEO. tapi bila gua search kat pakcik googel tentang "cara untuk menaikkan trafik blog". mesti perkataan SEO ni yang keluar.

oleh itu gua pun teruskan pembacaan penulisan blogger otai.

apa itu SEO :

Search Engine Optimization. atau erti kata lain, nak mengoptimumkan link blog lu kat carian enjen google atau sebagainya.

bila lu rajin buat kaedah SEO ni. insyaallah tak lain tak bukan search enjen akan letakkan senarai link blog lu kat bahagian teratas sekali bila search kat enjen. samaada guna googel ataupun mozilla fayer foks.

cuba tengok sini.
seo blogger

bila gua search apa itu SEO terus keluar ni. kalau lu perasan blog yang kat atas tu nama dia tutorial untuk blog. maknanya, web blogger tu memang cukup power. pasal gua search secara random. tapi link blog dia yang keluar mula2. itu lah tujuan SEO!

banyak cara/kaedah SEO ni. kadang2 sampai kita sendiri tak perasan kita pernah buat. bila lu rajin lawat dan singgah blog blogger yang lain. sambil tinggalkan sedikit rasuah kata2 manis. 

contoh.
chatting box

tengok. ada yang kuat lentang kat sini lah. ohsem basikal dia la. oh cantiknya basikal lah. tu semua boleh membuatkan blogger lain terharu seperti gua. lalu gua pun klik la link diorang tu. 

maksud gua kat sini kira lu dah tinggalkan jejak lu kat blog gua. dan kemungkinan gua akan klik jejak lu dan lawat blog lu yang tak cun tu. jadi kat situ, lu dah dapat satu page view. hah! kan dah naikkan trafik blog lu kat situ. tapi satu je lah. haha. ok. lah gua nak tido. salam.

baca lagi sini : 

5 comments:

kata murni sahabat2 gua.