13 May 2013

Tiga Amalan Boleh Membantu Ketika KIta Sudah Mati

bismillahilazim 

amalan

ada tiga yang perlu ditinggalkan oleh si mati di dunia. sebelum si mati itu mati. 

pertama : ilmu yang bermanfaat.
ilmu yang bermanfaat ni. kalau kita sampaikan pada seseorang yang berguna. insyaallah orang yang berguna tu akan terus menerus sebarkan ilmu yang bermanfaat tu. 

setiap satu penyebaran tu. dapatlah sikit side income kita bila kat dalam kubur tu. insyaallah.

kedua : sedekah jariah.
kalau banyak sikit duit tu. boleh lah share2 sikit dekat mereka2 yang lebih memerlukan. kadang2 tak payah tunggu nak kaya sangat. baru nak menghulur. contoh. lu nak beli ais kacang. ais kacang satu 3 riyal. tapi lu ada 5 riyal. kalau lu beli satu mesti ada balance 2 riyal. kalau rasa berat sangat. nak sedekah 2 riyal tu. gua cadangkan lu boleh lah donate 1 riyal. 

tapi kalau berat sangat. pi beli gula2. 20 sen dapat 4 tu. lepas tu bagi kat budak2. bagi elok elok. jangan campak macam bagi ayam makan. tapi gua rasa lagi bagus lu pi cari balang tabung untuk pembinaan sekolah ke. pondok ngaji ke. hah! insyaallah itu lebih barokah lah. walau pun nilai yang lu bagi tu cuma 20 sen.

ketiga : anak yang soleh.
anak yang soleh ni. kalau kita adalah. insyaallah dah tak payah suruh2 dah. tak sempat pun kita pandang dia nak suruh basuh kain. dah bangun dah pi basuh kain. silap2 siap belikan kain baru untuk abah dan mak. jadi. 

jangan risaulah bila kita mati. insyaallah ada yang tolong sampaikan roh2 harfun untuk temankan kita kat dalam kubur yang sentiasa BLACKOUT tu. 

tapi gua tak blaja tinggi. ilmu yang gua ada pun macam tak bermanfaat sangat. lagi pun gua bukan orang yang sentiasa kocek kembung. tapi sekurang kurangnya gua boleh belikan kucing gua ikan kembung. insyaallah. dan yang paling penting gua tak nikah lagi. jadi.....

andai gua mati esok. atau malam ni lah. atau paling cepat pun lepas publish entri ni. gua harap lu all semua maafkan gua seadanya. bukan apa. nak permudahkan. nak melicinkan time perbicaraan kat padang mahsyar nanti. lu senang. gua senang. insyaallah. 

gua tak dapat tinggalkan apa2 untuk tatapan  lu all. gua tak mampu apa2 pun. jadi gua tinggalkan Allah untuk lu all. Dia lah yang akan menjaga lu. Dia lah yang akan memberi rezeki lu. Dia lah yang akan memberi kasih pada lu. Dia lah segala gala buat semua ummah. bukan sekadar ummah manusia. malah ummah malaikat. jin. syaitan. iblis. azazil. tumbuhan. hayawan. 

wallahua'lam.

14 comments:

  1. kematian semakin menghmpiri..huhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan semakin kak.. tapi SENTIASA menghampiri.. :D

      Delete
  2. huhuhu perkara paling dekat dgn kita adalah AJAL.. huhuh.

    ReplyDelete
  3. Yaaa,betul2.. kena bersedia dengan kematian.. betul kan.. oohohoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 nak bersedia tu lah yang payah.. pasal manusia sentiasa lalai kan.. ho ho ho..

      Delete
  4. haaaa kene ingat bebaik tu...ingat tuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah. dan alhamdulillah.. setelah publish.. gua masih lagi berdiri atas kudrat dan kuasa Allah.

      Delete
  5. Lalai dan juga Lupa apa yg wajib.. huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat macam mana.. nafsu ammaroh semua tu.. :)

      Delete
  6. amalam itu sngat penting untuk mmbawa kita keSyurgaNYA

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. terima kasih pd ALLAH ATAS ILHAM YANG DI BERI..

      Delete

kata murni sahabat2 gua.