20 Apr 2013

Aku, Dia dan 2 Budak.

bismillahilazim.

wallpaper hd
baca sambil bukak lagu kat atas tu. baru syok. :D

suatu hari aku pergi ke taman bunga. bege dan kik kapo menjadi peneman. sedang aku makan dengan penuh ghairah. tiba2 hadir seorang lelaki dengan dua orang anaknya.

lelaki itu terus duduk di sebelah aku. dan membiarkan anaknya berlari dan bermain. sangat bising! hilang rasa nikmat makan.

aku terus memerhati gelagat lelaki itu. jelas dia slamber dan buat tak tahu. kedua anaknya terus membuat bising. sampaikan orang lain yang sedang beristirehat di taman itu pergi.

aku tak boleh bertahan. rasa macam nak pukul bapanya. lalu aku bertanya.

aku : en. minta maaf. anak2 en terlalu bising sehingga mengganggu ketenteraman orang awam. saya sedang makan bege pulak tu. hilang rasa nikmat sos blek peyper. kenapa en biarkan saja mereka menjerit seperti budak tiada hala tuju?

lelaki itu : oh. hem.

lelaki itu hanya terdiam. dia cuba melahirkan senyuman. namun kelihatan dirinya tidak bisa menahan. macam ada sesuatu yang di selindung.

lelaki itu : maaf en. sebenarnya, emak kepada dua orang anak saya itu baru saja pergi meninggalkan dunia. dan saya tak tahu macama mana nak terangkan pada mereka. 

lelaki itu terus menambah.

lelaki itu : saya minta maaf sekali lagi. saya tak tahu perangai anak2 saya mengganggu en untuk makan. maaf kan saya kerana mengganggu waktu rehat en. saya akan bawa budak2 tu jauh dari sini.

lelaki itu terus berlalu meninggalkan aku dengan sebiji bege dan sebotol kik kapo. juga membawa kedua anaknya. aku hanya terdiam. tergamam! bingung! rasa bersalah! tak tahu apa untuk diperkatakan lagi.

moral of de stori : bagi aku, jangan terlalu cepat menghukum seseorang kerana kita tak tahu rahsia di sebalik kisahnya. mungkin masalah itu kecil bagi kita. tapi mungkin itu masalah yang paling sukar untuk dia terima.

walau apa pun masalah yang mendatang. adalah sebaiknya kita menyelesaikan masalah. sebab kalau kita lari, akan timbul lagi masalah yang lain. tapi aku lebih suka lari. duduk kat tasik. tengok orang bercengkerama. tak pun teman membe aku pi memancing kat laut.

ps : jangan jadi macam aku. jadi lah diri anda sendiri. walau apa pun yang berlaku. kita TADAH!

wallahua'lam.

Reactions:

2 comments:

  1. Ayok lelaki tu dah merajuk. hahaha. bnde mcm ni sekli kite dh lalui akn bg pengajrn. itulah hikmahnya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya. kan.. kan.. kan.. haha.

      Delete

kata murni sahabat2 gua.