28 Dec 2012

Aku Dengan Domino's Pizza

bismillahilazim



usia malam masih lagi menyusu. saat itu punch card sudah boleh diguna. tepat jam 8 malam. aku pun berlalu. mata lesu badan penat serta hati nan pilu. 


sampai sahaja di rumah bangglo keluarga aku. sudah bau nasi goreng cina versi jawa. hasil air tangan bonda tercinta. tetapi abang tak selera. abang aku, bukan aku. sakit perut katanya.


disuruh pula beli domino pizza. ada tangan yang memberi. cepat sahajalah tangan aku menerima. banyak duit abang aku tu. aku ulang, duit abang aku. ok2, lagi sekali. duit abang aku tu. last aku ulang, tu duit abang aku, bukan duit aku.


sampai kat domino tu. hem. menunggu. aku paling tak suka menanti. kerna penantian suatu penyeksaan. aku dah kira total mesti kurang 50 dolar malaysia. tiba-tiba.


"en. semuanya 50.45 dolar malaysia."


mujur kantung aku penuh duit syiling. keluar saja resit, aku terus buat kajian. istilah sains matematik waktu di sekolah rendah semuanya keluar. jelas kiraan aku tepat. aku masih tak puas hati. lastly, aku pakai formula matematik kejuruteraan semesta 2 diploma teknologi berasaskan kayu.


oh ! patut la. ada cukai kerajaan rupanya.(gov tax). tapi tak sangka pula sampai 2 ringgit 85 sen. tak sampai rumah lagi. aku dah sental satu slice kat dalam kereta sambil tangan kiri pegang stereng. setibanya di rumah, aku buat sedikit research berkaitan cukai ni.


ok. rm 2.85 dikenakan untuk setiap pembelian. kalau satu hari 10 pembelian. dalam satu hari sudah rm 28.50 hasil kutipan cukai. ni untuk satu cawangan. cincai kira ada 20 cawangan di dalam satu selangor. 20 darab dengan rm 28.50 = rm570 satu hari.


kalau nak kira tahunan. darab dengan 365 hari untuk mendapatkan cukai kerajaan dalam setiap pembelian di domino pizza dalam masa setahun. rm570 darab dengan 365 = rm208 050(dua ratus ribu lima puluh ringgit malaysia sahaja) tu baru kira2 untuk 10 pembelian di dalam 20 cawangan yang terdapat dalam negeri selangor dalam masa setahun. kalau satu malaysia ?


WOW ! ana setuju. "jual manusia lagi untung dari jual unta"


tu belum termasuk cukai dekat burger Raja. dekat uncle ayam goreng kentucky. A dan W. Israel Donald. jusco. giant. tesco. kasut futsal jenama puma gua. 


akhir kata. majulah cukai untuk ______ ? (bincangkan)


wallahua'lam.

1 comment:

kata murni sahabat2 gua.