6 Mar 2012

Syria Berdarah !


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

apa lagi untuk gua ucapkan. tidak tahu lagi apa lagi yang nak gua ungkapkan. terdiam seribu bahasa. dari yang zahir mahupun yang batin. segala galanya bocor. pecah tembelang segala rahsia dan pemerintahan yang zalim. daripada hafez al assaad sampailah ke anakanda durjananya basyar assad. semuanya sama.
"kemana tempatnya taik hidung kalau tidak di hidung"

sama kejam sama lahanat. ahli sufi diketepi. ahli ulama' di tolak. gua tidak faham fahaman apa yang mereka pakai. sampaikan alquran dan assunah tiada lagi. tapi apa yang gua tahu. merekalah syaitan yang bertopengkan manusia.

bukan sahaja pada masa ini perangai syaitan pemimpin syria begini. malah dah lebih 40 tahun. mengapa dan kenapa itu tidak diketahui umum ? jawapan nya technology kini tidak lah secanggih dekad dekad yang lalu.


kanak kanak kecil yang tidak mengerti apa itu kerajaan. tidak mengetahui apa itu kehidupan. mencorakkan dinding sekolah mereka dengan corakan yang membangunkan pejuang pejuang Islam Syria.
"jatuhkan kerajaan"

dengan tidak ada perangai manusia sebagai seorang yang berbelas kasihan. kanak kanak yang sentiasa di dalam dunia cerianya di bunuh dengan sekejam kejam pembunuhan. apabila orang orang tua meminta anak mereka dikembalikan. yang tinggal hanyalah kerat kerat tubuh mangsa pembunuhan kejam beramai ramai.

gua bingung. mengapa tidak ada pemimpin dunia yang tampil. malah lebih menyibukkan tentang masalah dan hal politik masing masing. gua yang tidak terdaya. kotor malah lagi hina. setakat doa yang entah makbul atau tidak dimakbulkan sahaja. yang dapat gua iringkan. 

saat gua mendengar sedikit perkongsian kisah syeikh dari syria. dengan di terjemahkan dari seorang syiekh dari tempat gua. hanya mempu melihat dan mendengar. itulah yang mampu gua lakukan. jangan kata mengasah pedang. mengasah parang korban pun gua terkial kial.


di akhir ceramah. gua bangkit. terasa ingin kencing dan ingin berwudhuk semula sebagai alasan untuk melarikan diri. hati dan jiwa rocker hanya sekadar kisah untuk gua kuatkan semangat. untuk gua kuatkan mata agar tidak terbit setitik mutiara jernih. tetapi hati ini tidak sanggup. meratap dan merenung wajah wajah syuhadah. juga kanak kanak kecil dan remaja yang bersepah sepah darah. 

apa yang syeikh Syria berharap adalah 'kami' untuk memberikan sebesar sedikit sumbangan. melalui tabung tabung yang telah diedarkan. juga tidak lain mengharapkan doa doa saudara islamnya di sini. sampai atau tidak sampai itu urusan tuhan. dan apa yang lagi diharapkan oleh beliau adalah menyebarkan tentang berita berita tentang apa yang berlaku di Syria. tentang pemimpinan yang kejam lagi durjana. 

dengan adanya blogger dan facebook. gua sampaikan hajatnya yang terakhir.

wallahua'alam.


sedikit sebanyak. ini sahaja gua paparkan.

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.