9 Mar 2012

Sekali Gua Kena Game Dah !

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 

" assalamualaikum ya akhi."
" waalaikumussalam w.b.t."
" apa yang ente buat ni"
" gua buat bodoh je ni. lu apahal brader? lama tak nampak. gua tengok muka lu macam periuk nasi arab je"
" ana ada sedikit kesulitan la. dari jasmani sampai lah ke dalam hati."
" apa kes lu ni brader? hepatitis B ke? , ke salur darah jem? "
" hahaha, takde lah. entah lah. ana sendiri pun tak faham. penat2 ana cuci lampu suluh ana. tup tup. mati pula di pertengahan jalan. habis ana jatuh tersungkur. busuk, kotor, hina. semua ada pada ana ni. ana sudah bertungkus lumus mencuci lampu suluh. agar terang sentiasa. selalu juga ana baca hujah2 dan tazkirah2 di facebook. tapi ana tak lupa juga untuk share. sharing is caring right ? "
" terus. "
" entah lah. bila ana tengok kaki like status ni mengelike status dakwah ana. ana gembira. kerana mereka membaca dan pesanan ana sampai pada mereka. itu yang membuatkan ana lebih gemar menggunakan facebook sebagai medan berjihad. tidak pun blog menjadi tempat ana curahkan segala gala yang terbuku di hati. ana juga seronok bila tengok pageview meningkat. "
" selalu ke budak2 tu like status lu ? "
" ish boleh tahan la hendaknya. malu ana. "
" gua rasa lu sudah kena game ni. "
" game ? ana sudah kena main ? siapa yang permainkan ana ? tak jelas la. "
" gua rasa lu sudah kena game(kencing) sama syaitan. lu sharing is caring. dalam sedar tidak sedar. lu berasa gembira dan mula mengepos atau meupdate yang terbanyak mungkin. sampaikan lu lalai melambatkan solat lu kan? tak pun lu menunggu nunggu budak2 kaki like tu membuat kerja. iaitu like status sampai lebam. kan."
" Allah. walahaulawala quwwatailla billahil aliyyil azim. ya Allah. Allahuakbar. apakah itu sebenarnya ana tersungkur ditengah jalan ? Astaghfirullahal azim. Allah. agak2 apa yang harus ana lakukan? "
" entahlah. gua pun tak tahu sangat. gua kan hentam saja. ni motor gua ni pun asyik buat hal je. kaburator tersumbat kot. "
" kenapa tak repair ? "
" dah selalu gua cuci. pakai air zam zam lagi. haha. gurau je. gua dah penat service kaburator ni. sudah tembak angin kat setiap lubang2 yang ada. tapi tetap tak boleh blah. pickup je lebih. highway kantoi. tapi kadang2 ok. tak istiqamah sungguh motor gua ni. ==' "
" kenapa tak cari yang baru. "
" nak cerita pasal benda baru ni. gua memang tengah cari kaburator baru. tetapi tengah2 mencari. skretchh ! gua terguling. jatuh kemalangan. setiap kali mencari. pasti akan terguling. apalah nasib motor gua ni. "
" wah hebat ente ni. tersungkur, terguling2. namun masih lagi mencuba. "
" gua ada dengar lagu. macam gini lah lebih kurang nya. " 
' beribu kaki aku jalan dan lari '
' beribu kali aku tergelincir dan jatuh '
' tetapi kerana Mu '
' aku buat lagi '
' beribu kali '
" tidak sangka ana. ente seorang yang kuat. "
" kuat ? hahaha. lu kata gua kuat. kucing mati pun gua dah nangis macam mati satu family. gua rasa nak cari kaburator baru. lepas tu, barulah gua kembali. ke persada Gua Hentam Saja. "
" jangan ! habis, macam dengan ana ? kalau2 ana sesat pula di pertengahan jalan " 
" marilah ikut gua. kita cari benda yang baru. benda yang lama kita buang jauh2. takpun meh kasi gua pijak sampai mati. bila dah mati maka kita akan kembali. "
" marilah. ana rasa belum bersedia untuk berhujah dan dakwah. lebih lebih lagi menggunakan teknology yang ibarat dunia di hujung jari. terlalu banyak mendatangkan sifat ujub. yang lahirnya tidak nampak. Astaghfirullahal azim. tahu2 sudah merosakkan lampu suluh lama ni."
" listen carefully. betul ke gua punya skeaping ni ? tak kesah la. tidak kira apa pun yang berlaku. tidak kira berapa kali lu punya lampu suluh malap. jangan mengalah ! teruskan perjalanan perlahan lahan. jangan guna mata kasar. memang tak nampak. gunakan basirah. kalau lampu suluh tu tak juga mendatangkan cahaya. maka lu pun kena mencari yang baru. sepertimana gua akan berusaha mencari kaburator yang baru."
" ana faham. begitu juga dengan ente. kaburator yang baru dan lampu suluh yang baru. pasti gandingan yang mantap. Insyaallah. semua itu milik Allah. "
" ayuh gua pun dah tak tahan dengan kaburator lama ni. "
" sama juga dengan ana. dah tidak tahan. dan malu sama Allah. ana pakai sebutan ente boleh ? "
" sebutan apa? gua, Lu ? pakai la. "
" sekali gua kena game dah. hahaha. ana pun dah tak tahan. berapa kali kena game ni. jum pergi kedai. kita cari benda baru "
" let's go brader "

watak2
Gua sebagai Ana
Ana sebagai Gua

kami pi kedai dulu na. dah tak tahan asyik rosak. panaih sungguh kena game sama depa ni. haram laknatullah betul.   as salamualaikum warah matullahiwabarakatuh. 

1 comment:

  1. InsyaAllah semoga 'Gua' dan 'Ana' dapat mencari kaberator dan lampu suluh yg baru dan lebih baik.. Sahabat doakan yg terbaik.

    ReplyDelete

kata murni sahabat2 gua.