27 Mar 2012

Hebatnya Mereka Yang Sebelum Kami

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


ayuh assyabab !
hebatnya mereka mereka sebelum kami. mengapakah mereka mereka itu hebat. apakah rahsia yang menjadikan mereka sungguh hebat. sedangkan usia kami yang muda. tidak menyaingi kehebatan mereka mereka terdahulu sebelum kami. walaupun mereka juga muda seperti kami hari ini.

mereka yang hebat adalah dari orang orang tua di sekeliling mereka yang hebat. dari yang hebat maka akan lahir yang hebat. 

namun semakin lama ia akan surut perlahan lahan. ombak laut semakin lama tidak dapat memukul pasir pasir pantai. namun ianya tidak akan berlanjutan lama. kerna apa sahaja di langit dan di bumi adalah milikNya. ombak pasti akan kembali.

sebenarqnya gua nak kongsi sikit cerita pasai anak muda hebat kerana pemimpin mereka yang hebat. malah sangat hebat.

anak muda satu ;
tatkala pada satu hari seorang yang suci bersih ini berjalan jalan menghirup nikmat ilahi. tiba tiba, beliau terserempak dengan seorang budak a.k.a. anak muda. dia melihat seorang budak ni sedang berjalan dengan memakai trompah kayu. yang ala2 para samurai jepun memakainya.

seorang hati bersih lagi suci ini lahir satu perasaan yang sangat kasih. yang sangat keperihatinan. beliau lah imam hanafiah yang cuba menegur seorang budak tadi.
(ringkasan diolog)
imam hanafiah: anak muda. hati2 na pakai trompah kayu tu. sat gi jatuh, sakit. na.
budak: adakah hang ni imam hanafiah yang famous tu ?
imam hanafiah: ha. aku la ni.
budak: sepatutnya. hang lah perlu lebih berhati hati di dalam hidup hang. kerna perlu menjaga diri hang yang telah bergelar imam. gelaran yang mulia di sisi tuhan kami. tak perlu risau kat aku. pasai bila aku jatuh. aku hanya menanggung rasa sakit di bumi.

imam hanafiah terduduk dan tergamam. alangkah berasa takutnya pada Allah sangat sangat. sehinggakan mutiara2 terbit dari kelopak mata. lalu jatuh mengalir di tepian pipinya. hebatnya seorang anak muda. berani menegur orang yang hebat malah sangat hebat.


anak muda dua ;
saidina omar al khatab adalah pemimpin yang tegas. berani. sedang dia berjalan jalan sambil meninjau para rakyat di bawah jagaannya. dengan kuasa Allah. dengan kehendak Allah. dengan izin Allah. dengan berkata 'kun' dari Allah. maka terserempaklah beliau dengan seorang anak muda.

seorang anak muda mengembala kambing2 tuannya. maka hadir saidina omar untuk mengusik.
(ringkasan diolog)
omar al khatab: budak aku nak kambing hang la. sekorq ja. bulih ka tak bulih. 
budak: ni kambing tuan aku. kalau hang mau. nanti aku khabaq kat tuan aku.
omar al khatab: tkpa la. aku beli kat hang ja la. hang masuk kocek hang ja. jual murah2 sikit. lagi pun banyak kambing2 tuan hang ni. depa tak perasan punya. lagi pun tkdok orang la ni. kita sorok2 sikit. na.
budak: hem. aku buli jual kat hang tanpa pengetahuan sapa2. sorok2 tanpa orang nampak. tapi aku takut pada sesuatu.  takdok sapa bulih lari dari Dia. walau aku jual kat hang sorok2 sekali pun. Dialah tuhan saidina Omar Al khatab ! (maksud budak adalah Allah)(budak ni juga tidak pernah melihat Omar Al khatab)

perbualan mereka tergantung di situ. maka berlalu saidina jauh2. alangkah gembira yang amat lahir dari saidina. kegembiraan yang sangat2 sampaikan mengalirkan jernih air sehinggakan mengalir ke pipi dan janggutnya. kerana lahir anak muda yang hebat. zahir dan batin.


akhir kata dari gua. segala simpulan dapat gua uraikan. pemimpin yang mulia. pemimpin yang hebat. maka rakyat yang mulia. maka rakyat yang hebat.

wallahua'lam
Reactions:

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.