3 Mar 2012

Rintihan Kecil (7)

Bolehkah Mereka ?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Pengajaran dari kisah Lelaki Jahat yang gua dapati dan gua perolehi. tidak lain tidak bukan adalah untuk gua memaafkan dosa manusia manusia yang juga makhluk Allah sama seperti diri hina ini. siapa gua untuk tidak memaafkan orang lain. siapakah gua untuk membenci orang lain. siapakah gua untuk menuduh jahatnya orang lain.


adakah gua tuhan ?

jawapannya jelas sekali tidak. sedangkan Allah mengampuni dosa dosa hambanya. yang kotor lagi hina. itu lah zat Allah yang tidak boleh diperkatakan lagi. inikan pula manusia hina seperti gua untuk tidak memaafkan mereka mereka. sedangkan gua hanyalah boneka. sekejap dihidupkan. sekejap dimatikan.

Allah.

maaf Mu tiada bandingan. redho Mu tiada saingan. soal salah mereka mereka yang pernah terlukakan hati keras gua. gua anggap itu bukan kesalahan mereka mereka. tetapi adalah satu ujian yang mendatangkan nikmat yang sebenar benar nya nikmat dari ilahi. gua juga pernah berkata kata. 
"tidak ada seorang pun yang melakukan jahat pada aku. melainkan aku sendiri"
jadi gua rasa tidak perlu memaafkan sesiapa. kerana yang hadir hanyalah yang baik baik belaka. 

tetapi dapatkah dosa gua pada mereka mereka dilupuskan. di settle kan. dengan nilai yang sama rata. 0-0. 
"tersentap sendirian di saat kisah yang dicerita kan oleh ustaz yang aku sendiri tidak pasti"
mengingatkan masa lalu. membuatkan gua resah dan gelisah. membuatkan gua rasa yang amat bersalah. juga menggoyangkan kepala lutut dan seluruh jasad kotor gua. apakah Yang Esa terima segala amalan gua. kerana dosa dosa lalu mengingatkan hari hari yang kelam. gelap gelita yang tiada satu cahaya menerangi.

astaghfirullahalazim
wallahua'alam. 

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.