19 Mar 2012

Rintihan Kecil (8)

Lilin Kecil Menerangi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

bila hamba ingin terbang ke angkasa. hamba mendongak ke atas langit biru muda. oh jauhnya perjalanan hamba.

bila gua sampai ke langit pertama. gua mendongak ke bawah bumi sementara. oh lambatnya perjalanan gua.

bila aku sedar akan susah payah perjalanan ku untuk merobek dan memecah masuk pintu pintu Allah. aku terduduk termenung. memikirkan dapat atau tidak dapat. untuk membuka pintu Allah. sedang aku merayu kesakitan perjalanan. sedang aku menderita dugaan ujian.

tiba tiba.

aku di datangi lilin kecil. yang terang terang namun tidak cukup terang. tetapi cukup menerangi jiwa dan hati aku. bila aku terjatuh kerana kegelapan. dia menerang menunjukkan jalan. apabila aku mula diterangi. terus meneruskan lah perjalanan.

aku tidak bisa lagi.

untuk meneruskan laluan semak samun yang penuh onak dan duri. secara sendirian. dia datang bagaikan mengerti apa yang aku mula mencari. ya. dialah Allah. cahaya dan lilin dari Allah yang di sampaikan dari seorang makhluknya jua.

namun sinar lilin kadang malap.

sehinggakan aku terhenti. dikala angin jahat mula meniup api lilin yang menerangi. aku cuba bersungguh untuk melindungi agar terus menyala. namun aku hanya baru bermula. sekejap terlena di buaian. sekejap terpejam di jalanan. namun aku bersyukur. dan aku mula mengerti. agar tidak tertipu tipu lagi. dari mereka mereka yang menghembus hembus dan dari mereka mereka yang membisik bisik.

segala yang buruk dari kelemahan gua. dan yang baik adalah dari Allah. hakikatnya, baik buruk adalah dari Allah jua. wallahua'alam.

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.