28 Nov 2011

Kenapa ? Kenapa ? Kenapa ?



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

dari aku tidak mengerti apa - apa. sampailah serba sedikit mengenal erti hidup. semakin aku kenal. semakin aku keliru. terlalu banyak perbalahan. masing - masing berjuang agama mengikut fahaman masing - masing. semua orang mula memperbetulkan antara satu sama lain. berselisihan pendapat antara satu sama lain (khilaf). ahli sunnah wal jamaah. syiah immamiyah. syiah battiniah. syiah zaidiah. khawarij. bidaah-bidaah. wahabi. tamatnya riwayat hidup nabi Allah. wafat nya seorang Rasul Allah. pemergian Muhammad S.A.W. seorang makhluk yang teragung maka wujudnya khilaf. 

bukan sahaja pada hari ini. tapi sejak dari dahulu lagi. ketiadaan pemimpin teragung telah mula menimbulkan persoalan dalam Islam. sejak dari zaman khalifah Saiyidina Osman R.A. lagi. sampailah ke zaman Saiyidina Ali R.A. hinggalah melarat ke zaman ini.

bagi seorang rocker yang masih lagi mencari ruang iman yang padat. ruang hidayah yang mantap. ruang taufiq yang teguh, menjadi semakin keliru. lebih - lebih lagi bumi Malaysia ini ramai sangat " ulama' ". masing - masing dengan alasan tersendiri. ada yang membenarkan hudud. ada pula yang punyai pelbagai alasan untuk menolak. cepat sangat menghukum seseorang. mengatakan mereka kafir. mengatakan haji mereka tidak sah. mengatakan mereka khawarij. mengatakan mereka sesat. ada yang mengatakan alquran kalam Allah dan bukan politik. malah ada yang berkata kalam Allah itu politik.

aku yang masih lagi merangkak. terkedu. ketakutan. keliru. bengang. apa ini semua. apakah di sebabkan hal politik antara UMNO dan PAS ?  sebahagian berkata UMNO tidak betul, kafir dan takut untuk memperjuangkan Islam kerana takut pada majoriti undi. sesiapa yang menyokong UMNO akan masuk neraka. sebahagian berkata PAS sesat. pemimpin mereka wahabi. banyak bercanggah dengan perjuangan Islam sebenar. PAS telah di jadikan keldai PKR dan DAP. 

apakah ini harus berlaku ? yang salah tidak mengaku salah kerana sayang pada takhta ? yang betul dipersalahkan kerana takut dengan kebenaran ? masing - masing menunjukkan kitab - kitab yang dipelajari. masing - masing mendedahkan guru - guru mereka yang mengajar. 

mengapa perlu ini ? bukan kah kita di lahirkan dengan mazhab yang sama. Imam syafie. berpegang dengan kalam Allah yang satu. Alquran. dihiasi dengan keindahan keperibadian dan segala penyelesaian dari Rasul Allah. As sunah. 

kenapa! kenapa! kenapa! kenapa! kenapa ! kenapa mesti aku yang menjadi mangsa kekeliruan manusia - manusia yang 
" pandai belaka "   wallahua'lam.

dalam keadaan yang tidak lagi mandi tatkala matahari sudah segak berdiri. masih lagi sempat berkongsi penulisan ini.


Reactions:

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.