30 Oct 2012

Ikhlas

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


gua sangka mudah tapi hakikat sebenarnya payah. bodoh nya gua dengan sangkaan yang angkuh dan yakin pada kudrat diri. astaghfirullahalazim. sampai begitu sekali gua sematkan dalam hati. apakah gua lupa bahawa kudrat itu hanya dengan izin Yang Esa.

sesungguhnya manusia itu mati. kecuali yang berilmu. yang berilmu pula tertidur. kecuali yang mengamalkan ilmunya. yang mengamalkannya pula tertipu. kecuali yang ikhlas.

soal ikhlas ini bagaimana hendak digambarkan dengan gambaran atau segala imaginasi kita? untuk lebih jelas ia perlu di lakonkan dengan perwatakan pelakon pelakon yang bisa berlakon. selain itu, ikhlas juga boleh di gambarkan melalui huruf. ya itu lah alif + khof + lam alif + sod.


mereka memberi pemberian dari tangan kanan mereka itu sambil mengatakan, "terimalah, saya ikhlaaass".
mereka menghulurkan bantuan sambil menyerahkan cek berpalang sebesar biri2 yang bercoretkan "sumbangan ikhlas dari persatuan kebajikan tanah gambut". ya, mereka kata itu ikhlas.

gua pernah teringat akan hujah bapak gua. dia juga turut mendengar dari suatu majlis ilmu. yang di mana mempunyai metafora yang berkaitan dengan ikhlas. untuk di lihatkan bagaimana ikhlas yang perlu dipersembahkan.

ibaratkan kalian sedang melunaskan hajat. setelah makanan2 di hadam. lalu kalian pun ke tandas. melaburkan segala sisa2 coklat ke dalam tandas. tanpa melihat. dan tanpa berkira2. setelah selesai proses pembersihan, kalian pun terus berlalu mengerjakan kerja2 yang perlu dilaksanakan selepas itu. 

dalam tidak sedar. kita sudah ikhlas melabur sisa itu. kerna tidak seorang pun yang tahu akan pelaburan itu. malah kita sendiri pun tidak tahu berapa besarkan pelaburan sisa kita itu. juga kita tidak berkira2 berapa ketulkah sisa2 itu. 

mungkin ia nampak sedikit menjelikkan. namun gua percaya. ia satu perhubungan kait yang jelas menampakkan apa itu ikhlas. bukan sahaja mereka, malah diri sendiri tidak tahu berapa besar pengorbanan yang telah dikorbankan itu. bahkan Allah sahajalah yang Maha Mengetahui.

wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.