3 Apr 2012

Tak Relavan dan Tak Masuk Akal

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ




sejuk pagi hari tidak akan lama. kerna pasti terik tengah hari akan menjelma. matahari menerangi jua tidak kekal lama. kerna pasti bintang2 begemerlipan di malam indah pula. namun siang tidak selalunya cerah. malam tidak selalunya indah. 

relavan ke atau tidak relavan ? boleh diterima akal ke atau tidak boleh diterima akal ? 

sedang Nabi Sulaiman A.s.. menyusun tentera2 nya, tiba tiba dia berhenti di tengah2 perjalanan. kerna dia terdengar suatu terikan. setelah diperhati. rupanya sekumpulan semut sedang melintas di tengah2 perbarisan tentera Nabi Sulaiman sambil menjerit.
"ayuh lekas rakan2. cepat pantas bergerak ! agar kita tidak dipijak mati oleh tentera dan Nabi Sulaiman! "
pada ketika itu Nabi Sulaiman hanya tersenyum. dan berkatalah pada sekumpulan semut itu bahawa baginda akan memberhentikan seketika perbarisan nya.
#boleh diterima akal kah bagi seorang manusia boleh berbicara dengan binatang ?

ketika sedang sebuk Ibrahim Adham memburu rusa. tiba tiba rusa yang tadinya menyorok. tampil ke hadapan sambil menasihati dengan nasihat yang pedas pada nya. kata rusa itu.
“Wahai manusia yang lalai, aku disuruh oleh Allah Subhanahu wata’ala memburumu. 
Engkau tidak dapat menangkapku. Bertaubatlah, untuk inikah engkau diciptakanNya?”
 #adakah ini relavan apabila binatang pula yang menasihati seorang manusia ?

tidak ada yang mustahil. kerna segala galanya adalah dari Dia. mengenal Dia tidak boleh terlalu memakai akal yang di pinjam oleh Dia. kerna keagungan Dia tidak dapat tercapai akal manusia yang miskin ini.

apakah masuk akal bila gua terbang dari padang besarq sampai ke gunung ledang. cuma bertunggangkan motor kapcai tua gua ? ia memang tidak masuk akal manusia yang miskin ini. tetapi sedarlah. ia tidak lah mustahil bagi Nya. kerna segala galanya adalah dari Dia.

apakah relavan bila gua kata tak mahu sambung blajarq pasai gua nak terus kerja. walaupun peluang sambung blajarq lebih cerah. ia memang tidak relavan dari pandangan sempit manusia. namun ia tidak lah mustahil untuk gua berjaya walaupun tanpa melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih up sikit. kerna segala adalah ketentuan dan kehendak Dia.

wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.