30 Apr 2012

Pemimpin Yang Agung Melahirkan Rakyat Yang Agung

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



jangan fikir gua adalah mereka yang menentang pemerintah. hanya kerana gua ingin menjadi Jebat yang menentang pemerintah. tapi apa yang pasti gua bukan dari kalangan mereka yang memerintah.

sekali pun gua menentang. gua tetap gua. kerana gua Jebat yang mempunyai pendapat tersendiri. 
"darah dibalas darah"
gua bukan Ali r.a. yang yang tidak sanggup melihat pertumpahan darah. anggap sahaja gua seperti Omar r.a. yang sentiasa bersedia dengan tajam hujung pedangnya. yang salah tetap salah. yang benar tetap benar. tapi dunia kini sebaliknya. kebingungan inilah yang membuatkan gua ingin jadi Jebat yang menetang bukan Tuah yang menurut.
" Jebat tidak mahu menjadi pak turut pada pemerintah. kerna Jebat hanya hanya mahu menjadi pak turut pada Allah. "
pendirian gua. pemimpin yang agung akan melahirkan umat yang agung. kita boleh lihat bagaimana sebelum kedatangan Islam. pak2 arab telah dipimpin oleh mereka yang hebat. tapi tidak agung pada tuhan. lihatlah bagaimana mereka memimpin umat manusia. bayi2 perempuan ditanam hidup2. perempuan jadi murahan. semurah murah chewin gum. murah lagi harga wanita pada waktu itu.

tetapi setelah hadirnya Islam dari pemimpin yang terAgung. Muhammad S.A.W. lihat lah perubahannya. umat manusia bersatu. dari berjuta hati. menjadi satu hati. kerna satu itu lah Allah. wanita menjadi martabat yang paling tinggi di sisi umat manusia. tiada lagi umat yang cuba memecah belahkan antara mereka. walaupun mereka memegang paada pegangan Injil dan Taurat.

 setelah pemimpin itu "pergi". maka Abu Bakar r.a. pula bangkitkan umat manusia. hampir keserata asia. semuanya Islam belaka. sampaikan lah Omar r.a. menaiki tahkta. sanggup menahan laparnya untuk kekenyangan rakyatnya. sanggup meninjau di malam hari untuk keselesaan dan keselamatan rakyatnya.
" aku akan kenyang selepas mereka merasakan apa itu kenyang. "
maka sampaikan lahir anak muda yang agung seperti ini. sampaikan Osman r.a. kegoyahan mula menjelma. begitu juga Ali r.a. jangan persalahkan khalifah2 yang agung hanya kerana berlaku kekalutan di zaman pemerintahan mereka. kerna segalanya sudah tertulis di dalam cerita Allah.

sebagaimana boleh ada pemimpin yang agung seperti Salahuddin al ayyubi. bukan sekadar memimpin negara. malah angkatan perang jua. bagi pendapat gua. itulah yang terakhirnya pemimpin yang agung pada tuhannya. bayangkan dengan kepimpinannya. tidak ada satu pun angkatan yang dapat mengalahkan angkatan beliau. hanya kerana amalan "bangun malam" mereka yang sentiasa utuh. yang tidak lekang dek hujan panas.

sekali lagi hujah gua.
" Pemimpin Yang Agung Melahirkan Rakyat Yang Agung "
#oleh itu calon paling tepat dan dramatis. ust. Azhar Idrus. hehehe.

wallahua'lam. 

0 comments:

Post a Comment

kata murni sahabat2 gua.